Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Västtrafik ska fixa farligt övergångsställe

Tar kontakt med Trafikkontoret efter att barnvagn nästan blev överkörd av buss.

Efter att insändaren Hans skrivit på Fria ord i GP om en trafikincident vid Färgkällaren på Aschebergsgatan där en barnvagn var en centimeter från att krossas under en buss – på övergångsstället, tar Västtrafik omedelbart itu med problemet.

- Just det stället är otydligt . Man har tagit bort övergångsställe för buss och spårvagn, men övergångsställe för bilar är kvar. I kollektivkörfältet har spårvagnar alltid företräde, men för bussen är det otydligare vad som gäller. Och det måste vi ta itu med och kontakta Trafikkontoret och bussbolagen, säger Attila Ungvari, affärsområdeschef för buss på Västtrafik.

Vid övergångsstället där bilar kör finns det gåman-skyltar, men i kollektivkörfältet finns det ingen zebra-markering, vilket kan göra det förvirrande för allmänheten, konstaterar han.

Läs också Insändare: Bussen nära krossa barnvagnen

 

Spårvagnar lyder under järnvägslagen, och enligt den ska trafikanter alltid stanna för spårvagnar.

Bussarna lyder under trafikförordningen.

Efter insändaren har det vällt in mejl till gp.se där trafikanter skriver om sin oro och ibland ren rädsla när befinner sig på Södra vägen, Lindholmsallén, Korsvägen och vid Polhemsplatsen.

Bussarna kör väldigt fort, stannar aldrig för gångtrafikanter. Och bilister och cyklister blir nervösa när busschaufförer inte blinkar och är tydliga med vilken fil de är på väg in i.

- Bussarna ska köra i den hastighet som trafiken medger, man ska anpassa hastigheten efter trafiken.

- Och alla busschaufförer ska följa de trafikregler som finns. Punkt. Slut. Men det är också viktigt att påminna om att de allra flesta busschaufförer gör ett mycket professionellt jobb, säger Attila Ungvari.

- Säkerheten går först. Och så får vi tala med bussbolagen och Trafikkontoret om detta, säger han.

Mest läst