Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Västtrafik räddar ekonomin med vindkraft

    Obs! DENNA ARTIKEL VAR GP:S APRILSKÄMT 2012 Lilla Bommen blir nästa plats för vindkraftverk i Göteborg. Där Göteborgshjulet stod ska Västtrafik bygga vindsnurror. Skenande kostnader för spårvagnsunderhåll är orsaken till satsningen.

    Kraftverket ska göra Västtrafiks nota för el till tåg och spårvagnar mindre betungande och därmed balansera de höga kostnaderna för de italienska spårvagnarna. Platsen vid Lilla Bommen har fördelen att inte kosta Västtrafik några större summor.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Samtidigt passar bolaget på att skaffa sig bättre rykte hos resenärerna.

    – Västtrafiks anseende är inte det bästa, medger företagets chefsingenjör Susanne Ericsson-Harfe. Därför vill vi förbättra det genom att erbjuda vanligt folk att köpa andelar i vindkraftverket till rimliga priser. Andelar som ska ge tillgång till billig el.

    Första får årskort

    – Dessutom får de tio första som köper andelar var sitt årskort på Västtrafik, lovar ingenjör Ericsson-Harfe och tillägger:

    – Intresserade kan från kl 11:30 idag teckna sig för andelar på Västtrafiks försäljningsställe för vindkraftsandelar intill Älvrummet vid Lilla Bommen i Göteborg.

    Det kommer alltså att fortsätta snurra vid Lilla Bommen, även efter att Göran Johanssons utskällda Göteborgshjul monterats ned. Inom ett år ska Västtrafiks vindkraftverk stå på hjulets plats. Upphandlingen slutfördes i veckan.

    Ironiskt nog gick ordern gick till italienska Ansaldo-Breda, företaget som levererat de spårvagnar som ställt till så många problem i Göteborg.

    Nytt landmärke

    – Det blir ett antal smäckra, vertikala vindkraftverk, säger Luigi Ingranaggio, försäljningsansvarig hos Ansaldo-Breda, som presenterade projektet på plats i veckan.

    – Anläggningen är relativt liten men har så hög effekt, att det blir överskott efter att tåg och spårvagnar fått sitt. Ett överskott som vanligt folk kan köpa in sig på, fortsätter ingenjör Ingranaggio.

    Vindkraftverket kommer att bli ett nytt landmärke. Konstruktionen medger dock att snurrorna till stor del döljs som utsmyckade pelare och anpassas till kulturmiljön nära operan.

    – Vi ser detta som ett miljömässigt landmärke för staden och något som passar väl in i företagets miljöprofil, säger Gustav Handren, chef för upphandlingar på Västtrafik. Och han har inga betänkligheter mot att köpa från ett företag som närmast gjort fiasko som spårvagnsleverantör till Göteborg.

    Operan befarar buller

    – Det är en avvägningsfråga. De italienska vindsnurrorna är billiga, det var inte spårvagnarna. Så även om Ansaldo-Breda är oprövat som leverantör av sådan här utrustning, behöver det inte vara någon nackdel, tillägger Gustav Handren.

    – Inom Västtrafik finns stor erfarenhet av otillräcklig prövning av nya leverantörer, vilket vi kan dra nytta av.

    På Göteborgsoperan, som får vindkraftverket som granne, är man inte entusiastisk inför Västtrafiks planer.

    – Vi befarar att vibrationer och buller kan störa föreställningarna och kräver ordentliga mätningar och beräkningar av Västtrafik, innan man sätter spaden i marken, säger Jens Bratsche som spelar viola i orkestern och är talesman för operans personal.

    – Tyvärr har vi inte fått gehör för våra krav utan bara undanglidande svar. Idag kl 11:30 demonstrerar vi anställda på Göteborgsoperan på platsen intill Älvrummet vid Lilla Bommen.

    Allmänheten bjuds in

    Andra göteborgare kanske är mer nöjda; särskilt med finansieringen av projektet. Att allmänheten bjuds in att teckna andelar är unikt.

    – Varje andel kommer att kosta 5 000 kr och berättiga innehavaren till 5 000 kWh el per år till ett fast pris som garanterat hamnar under marknadspriset, förklarar upphandlingschefen Gustav Handren.

    – Om man dessutom tillhör de tio första som köper andelar, bjuder ju Västtrafik dessutom på ett årskort som berättigar till obegränsade resor i Göteborgsområdet.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.