Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Spårvagnsvåld 2320.jpg

Jeanette Halldin blev fasthållen av biljettkontrollanter. Bild: Bild: Kent Hallgren

Västtrafik: "Hon hade inte betalat"

Ett videoklipp på en biljettkontroll sprids på nätet, och har väckt starka reaktioner. Nu svarar Västtrafik på kritiken.

Ett filmklipp som visar en biljettkontroll på spårvagnen har skapat heta diskussioner på nätet. Många läsare har hört av sig efter att ha sett det nästan 15 minuter långa klippet som visar hur 28-åriga Jeanette Halldin hålls fast av biljettkontrollanter.

– Jag var stressad och sen till jobbet så jag glömde att stämpla direkt när jag gick på. Sen gjorde jag det och gick och satte mig, efter det kom biljettkontrollanterna på, säger Jeanette Halldin till GP på fredagen.

Polis tillkallades

Händelsen inträffade tidigare i veckan och i filmen anser biljettkontrollanterna att Jeanette Halldin betalat för resan först när deras kontroll påbörjats. Hon argumenterar och visar upp sin biljett men hålls fast av biljettkontrollanterna. Spårvagnen får stå stilla några minuter i väntan på polis, som biljettkontrollanterna tillkallar.

– Jag kände mig hotad och blev aggressiv utåt, man går ju i försvarsställning, säger Jeanette Halldin.

Resenärer på spårvagnen reagerade genom att både filma händelsen och att ifrågasätta biljettkontrollanternas handlingar.

– Jag blev helt chockad över att folk på vagnen var med och sa vad det tyckte, säger Jeanette Halldin.

Upprörda läsare

GP har fått en stor mängd mail från upprörda läsare. "Det är dags att Västtrafik skärper sig rejält man blir rädd och känner obehag när man reser med dom", skriver en läsare. "Får Västtrafiks kontrollanter bete sig på detta sättet?" undrar en annan.

– Den bedömning som kontrollanterna gör är att den här tjejen inte har betalat enligt våra resevillkor. De kan bara hålla kvar någon om de misstänker brott, i det här fallet är det bedrägligt beteende eftersom hon uppsåtligen inte betalat för sin resa, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik.

Hon har själv sett videofilmen av händelsen flera gånger.

– Jag blir ledsen och tycker att det är tråkigt. Jag förstår att den här tjejen tycker att det är obehagligt, säger Maria Björner Brauer, som också tillägger att den här typen av händelser är väldigt ovanliga.

Västtrafik gör drygt två miljoner biljettkontroller om året.

Mest läst