Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Västtrafik är kvar i gamla monopolmönster

Regeringens avreglering av länstrafikmonopolet är inte problemet. Det är i stället alla de tidigare monopolen som exempelvis Västtrafik. De lever kvar i den gamla monopolstrukturen, skriver Tom Heyman (VV).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Leif Blomqvist (S) Ulrika Frick (MP) och Lars Engen (V) anser att regeringens avreglering av länstrafikmonopolet hotar kollektivtrafiken eftersom Flygbussarna inte längre accepterar Västtrafiks månadskort. Men det är inte avregleringen som är problemet. Det är i stället alla de monopol som tidigare funnits i Sverige.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Knappast något annat Västeuropeiskt land har varit så beroende av offentligt styrda monopol: Utbildning, vård och omsorg, gods- och persontransporter, livsmedelsproduktion, radio, TV, elproduktion, byggmaterial, funktionskontroller, banker, apotek, sprithantering och spel. Nästan all inhemsk verksamhet har kontrollerats genom statliga monopol eller av privata organisationer som med nådigt statligt tillstånd kunnat driva monopolverksamhet.

Brister i tillsynen

Avregleringen har nu pågått under många år. I en del fall har nya problem uppstått på grund av brister i tillsynsorganisationen, till exempel inom vårdsektorn, i några fall har ett avvecklat monopol, till exempel Vattenfall, ersatts av en ny kartell, men i de flesta fall har valfriheten för konsumenten ökat och priserna sjunkit. Det kostar inte längre en förmögenhet att flyga, taxibristen är borta, dagens unga kan välja mellan många olika intressanta utbildningar och vi kan fritt välja de matvaror vi vill köpa och är inte hänvisade till det tidigare monopolets sortiment.

Monopolinnehavarna har alltid protesterat mot avregleringar, ofta med starkt fackligt stöd, detta oavsett om det har gällt ett statligt verk, ett regional bolag eller ett privat företag, Västtrafiks protester faller väl in i mönstret.

Bolaget har inte längre något monopol på busstrafik och har heller inget ansvar för samordnade trafiklösningar. Blomqvist med flera från det rödgröna blocket har uppenbarligen inte satt sig in i den nya kollektivtrafiklagen. Huvudprincipen är nu att trafiken skall vara ekonomiskt lönsam. Om inga förutsättningar för lönsam trafik för en viss vägsträcka finns får regionens Trafikmyndighet besluta om att trafikplikt råder där och då kan offentlig upphandling av trafiken göras.

Lever kvar i gamla mönster

Men Blomqvist lever kvar i den gamla monopolstrukturen och tror fortfarande att Västtrafik har ett övergripande ansvar. Något beslut om trafikplikt på sträckan mellan Landvetter och Göteborg lär inte vara aktuellt och om Västtrafik vill ha gemensamt månadskort med flygbussarna får man förhandla med bussbolaget och finna en gemensam överenskommelse. Det har man uppenbarligen inte lyckats med. Tanken med lagstiftningen är att kommunala bolag inte skall kunna stötta sig på ett offentligt monopol för att driva sin verksamhet.

Avregleringen av det gamla järnvägsmonopolet tog över tio år att genomföra. Förhoppningsvis kommer avvecklingen av länstrafikmonopolet inte att ta lika lång tid.

Tom Heyman (VV)

vice ordförande Vägvalet