Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Västsvenska paketets kostnader skenar

    De frikostiga löftena om det "västsvenska paketet" skall nu börja realiseras i konkreta avtal. Kostnaderna blir – som man kunde förvänta sig – högre och inga marginaler finns när det gäller finansieringen, skriver Theo Papaioannou och Tom Heyman, Vägvalet.

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Några nya statliga pengar till västsvenska paketet tillfördes aldrig. Regeringens stora satsning för landet stannade på 417 miljarder under 12 år, i realiteten ett mindre belopp än den nuvarande anslagsnivån. Och dessa pengar finns redan tidigare i den nationella och regionala planen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Kostnaderna för de olika projekten har kalkylerats slumpmässigt och som förväntat kan man redan nu konstatera att ramarna har spruckit.

    Tunneln blev fyra miljarder dyrare redan på ett tidigt stadium, det innebär en höjning av trängselskatten redan från 2015 och eftersom skatten skall indexuppräknas kan ytterligare höjningar förutses inom en snar framtid.

    Frågan om flyttning av ledningar har redan skapat en tvist. Just nu diskuteras flyttningskostnader för elledningar i storleksordningen 60 miljoner kronor. Göteborg Energi förutsätts betala denna kostnad, men bolaget har aldrig tillfrågats och har inte varit med om beslutet.

    Om kostnaden påtvingas energibolaget måste kunderna, det vill säga göteborgarna betala denna kostnad.

    Nästa problem gäller Västtrafiks kostnader för ersättningstrafik. Den blir högre, man räknar med 500 miljoner kronor, men hur stor del därav som drabbar Göteborgs skattebetalare är ännu oklart.

    Västtrafik förutsätts också betala 100 miljoner för pendelparkeringar. Denna kostnad kommer också att drabba kommunerna/skattebetalarna – oklart hur!

    Så drabbas även Göteborg av kostnader för planarbetet, cirka 20 miljoner. En struntsumma i sammanhanget, men dock något som måste betalas.

    Problemen med paketet blir betydande. Stadskansliets så kallade riskanalys utmynnar i en stilla förhoppning om att kostnaderna skall bli hanterbara – men ingen vet. Konkret vet man att projektet med plattformsförlängning redan är avsevärt försenat, men å andra sidan får man 25 nya spårvagnar. Hur dessa vagnar skall lösa problemet med den försenade plattformsförlängningen framgår inte!

    Men löfteskarusellen snurrar vidare. Regeringen lovar käckt 800 miljoner kronor till Trafikverket för att klara järnvägen under kommande vinter. Men den som letar i tilläggsbudgeten efter dessa pengar letar förgäves. I pressmeddelandet säger man bara att regeringen avser att ge mer pengar till Trafikverket men när detta löfte skall infrias är skrivet i stjärnorna.

    Skattebetalarna i Göteborg bör samla i ladorna. Det stundar bistra tider!

    Theo Papaioannou (VV)

    partiledare, Vägvalet

    Tom Heyman (VV)

    vice partiledare, Vägvalet