Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Västsvenska paketet har tagit ett första steg

    Göteborg behöver stora satsningar på väg och järnväg. Så långt är alla överens. Men vägen dit är allt annat än rak.

    Under onsdagens möte i kommunstyrelsen togs ett första beslut om infrastrukturpaketet för Göteborgsregionen. Paketet innebär att Göteborg och regionen förbinder sig att betala hälften av ett stort västsvenskt paket där bland annat Västlänken och en älvtunnel ska ingå. Finansieringen kommer troligen att ske via trängselavgifter. Den andra halvan av paketet på nästan 30 miljarder ska staten stå för.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Men för att hoppa på tåget är det bråttom. Senast 1 september ska ansökan vara inlämnat till staten. Stockholm och Malmö har liknande önskemål och kapplöpningen om de knappa statliga pengarna har bara börjat.

    I morgon träffas den västsvenska Beredningen för regional utveckling (BRU) och väntas då fatta ett positivt beslut om att gå vidare i processen. Men den plötsliga expressfarten i frågan oroar bland andra Miljöpartiets kommunalråd Kia Andreasson:

    - Det går inte fatta beslut på det här sättet i en demokrati. Göteborgarna har rätt att få bli informerade i tid och kunna säga sitt.

    MP och V har lämnat ett yttrande till kommunstyrelsens beslut. Det innebär dock inte att de stoppar processen.

    - Vi måste smida medan järnet är varmt, säger Kia Andreasson, men sedan kommer vi att noga diskutera varje steg i den här processen.

    Också kommunalrådet Carina Liljesand (KD) deltog i onsdagens beslut:

    - Vi säger ja till helheten. I nästa steg måste vi börja bena upp vilka prioriteringar som ska göras och hur de tekniskt ska lösas. Det vi förbinder oss nu är att vara med och betala.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.