Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

"Västlänken kvar även vid ett nej"

Västlänken blir kvar även vid ett nej till trängselskatten i söndagens folkomröstning. Det är de flesta politikerna i Västsverige ense om.

- Folkomröstningen gäller ja eller nej till trängselskatt, ingenting annat, säger Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Beroende på vad det rådgivande svaret blir får vi berätta det för parterna i Västsvenska paketet. Men jag anser att Västlänken är avgörande för framtida transporter inte bara i Göteborg utan i hela Västra Götaland,

Många har ifrågasatt formuleringen på röstsedeln i folkomröstningen om trängselskatten.

Jan Persson, förste stadsjurist i Göteborg, deltog i diskussionen om formuleringen av frågan.

- Vi använde den formulering som medborgarna i kommunen undertecknat, säger han. Det hade varit respektlöst att formulera frågan annorlunda.

- Göteborgarna röstar på söndag om trängselskatten eftersom folkinitiativet gällde trängselskatten, inte Västsvenska paketet eller något enstaka projekt i paketet.

Regionrådet Johnny Magnusson (M) är helt klar över framtiden för Västsvenska paketet.

- Vi har ett avtal mellan fem parter om Västsvenska paketet och det ligger fast, säger han.

- Om en av parterna, i det här fallet Göteborgs Stad, vill ordna sin del av finansieringen på annat sätt så får Göteborg göra det. Men regionen kommer inte att bidra med mer pengar.

Regionrådet Gert-Inge Andersson (S) är lika kategorisk.

- Parterna har träffats och diskuterat frågan. Vi konstaterade att Västra Götlands-regionen, Region Halland, Göteborgsregionens kommunalförbund och staten står fast vid överenskommelsen. Vi anser att infrastrukturen i Göteborgsområdet måste byggas ut.

Kommunalrådet Johan Nyhus (S) hoppas på ett ja till trängselskatten i söndagens folkomröstning

- Blir det en nej får den politiska majoriteten i Göteborg, oavsett vilken det blir, analysera resultatet och föreslå kommunfullmäktige en lösning.

- Men vi är medvetna om att övriga parter vill att avtalet skall ligga fast och att finansieringen av paketet får lösas separat.

Kommunfullmäktige sammanträder första gången med ny sammansättning 6 november och tidigast då kan ledamöterna besluta hur resultatet av folkomröstningen skall hanteras.

Nyhus vill inte se en höjning av kommunalskatten som alternativ till trängselskatt.

- Jag vill inte medverka till att göteborgarna behöver betala en stor del av paketet via kommunalskatten, säger han.

Nyhus påpekar att den politiska majoriteten efter valet måste besluta hur trängsel och miljöförstöring skall hanteras om trängselskatten tas bort.

- Trängselskatten är ju inte enbart en ekonomisk fråga, den är ju ett bra sätt att minska trängseln i trafiken och att minska biltrafikens miljöpåverkan.

Kommunalrådet Jonas Ransgård (M) är ense med Nyhus.

- Folkomröstningen handlar om trängselskatten, inte om Västlänken eller andra investeringar i Västsvenska paketet, säger han.

- Tycker man att trängselskatten bör vara kvar bör man rösta ja i folkomröstningen. Alliansen kampanjar för ett ja eftersom Göteborg har stort behov av bättre kommunikationer.

- När vi har resultatet i folkomröstningen får Göteborgs Stad vid behov söka kontakt med de andra parterna i avtalet om Västsvenska paketet för att se hur göteborgarnas vilja kan omsättas i praktiken.

Eftersom folkomröstningen är rådgivande behöver politikerna inte följa valresultatet. Men med ett högt valdeltagande och en klar majoritet för ett nej blir det svårt för kommunfullmäktige att strunta i nej-rösterna.

Theo Papaioannou, partiledare för Vägvalet, säger att han respekterar ett ja till trängselskatten.

- Då blir trängselskatten kvar, säger han. Men vi vill ha bort Västlänken ur Västsvenska paketet och kommer att arbeta för att få paketet omförhandlat, säger han. Men jag inser att det kommer att bli svårt.

- Får vi ett nej till trängselskatten måste både skatten och Västlänken bort, den politiska majoriteten kan inte köra över folkviljan.

Papaioannou tycker att tolkningen av resultatet av folkomröstningen borde klarlagts tidigare.

- Folkomröstningen är rådgivande men jag anser att de måste räcka att 50,1 procent säger nej för att trängselskatten skall avskaffas.

Mest läst