Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Västlänken blockerar effektivare lösningar

Trafiknämnden valde 2 maj att avslå Vägvalets motion om att utreda Västlänk 2021. Beskedet är att det inte finns tid att utreda alternativa lösningar till Västlänken. Det Västsvenska paketet blockerar nu flera bättre och mer kostnadseffektiva lösningar som hade gynnat Göteborg och dess invånare bättre, skriver Theo Papaioannou och Håkan Andersson, Vägvalet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Vi kan inte annat än hålla med Bengt Bohlins åsikter om Västlänkens kostnader.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det Västsvenska paketet blockerar nu flera bättre och mer kostnadseffektiva lösningar som hade gynnat Göteborg och dess invånare bättre. Trafiknämnden valde 2 maj att avslå Vägvalets motion om att utreda Västlänk 2021. Och förklaringen: Skulle ytterligare alternativ utredas kan vi förvänta oss att även andra alternativ också behöver belysas/utredas igen. Det finns då en stor risk att projektet blir kraftigt försenat i stället för som Vägvalet önskar en tidigareläggning av projektet. Västlänk 2021 har aldrig utretts.

Politiken som råder i Göteborg ger alltså inget som helst utrymme för att ens "utreda" lösningar som Västlänk 2021 trots att spadtag för Västlänken inte kommer att tas förrän tidigast 2018-2019. Men tydligen har vi all tid i världen för projekt som Centrala Älvstaden. Där kommer man fram till visioner som knappt har något att erbjuda till Göteborgs 400-års jubileum. Att ha visioner är givetvis bra men utan att ha en plan om hur man förverkligar dem är det ganska meningslöst.

Och, precis som Bohlin skriver, blir Västlänken ett mycket trevligt inslag i Göteborgs jubileumsfirande med uppgrävda gator. Men om man övervägde Västlänk 2021 och utredningen utfördes senast 2012/2013 skulle etapp 1 kunna stå redo 2019/2020 lagom till Göteborgs 400-års jubileum. Möjligen kan även etapp 2 vara klart. Men det som är genialt är att etapperna är fristående från varandra.

Hur vi än vänder och vrider på det så kommer Göteborgs framtid att bestå av diskussioner om hur beslutet för Västlänken och trängselskatten gått till då en stor majoritet av folket inte är med på banan. I stora förändringar och framför allt i dag när medborgaren är mer aktiv och självinformerad, är det viktigt att alla förstår meningen med förändringsprojekten som genomförs. Där har man totalt misslyckats med Västlänken och trängselskatten.

Theo Papaioannou, Vägvalet

partiledare

Håkan Andersson, Vägvalet

partisekreterare