Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Väljarna förs bakom ljuset

Att folkomrösta om trängselskatten utan att redovisa vad ett nej innebär för Västsvenska paketet är inte hederlig politik.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Jonas Ransgård, moderat oppositionsledare i Göteborg, har gjort helt om och säger nu ja till en folkomröstning om trängselskatten. Det är en helomvändning utan politiskt innehåll där Ransgård väljer att föreslå sämsta tänkbara folkomröstning. I ett brev till sin partigrupp, citerat på nyhetsplats i tisdagens GP, föreslår Ransgård att följande fråga skall ställas till göteborgarna:

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

"Ska trängselskatten i Göteborgs kommun få fortsätta efter valet 2014."

Jonas Ransgård smiter från sitt ansvar för Göteborgs framtid och ber i stället göteborgarna säga ja eller nej till trängselskatten utan att de får någon information om konsekvenserna av ett nej. Den dagen den sorgen, tycks Ransgård resonera. Ändå är det bara några månader sedan han i GP konstaterade att även ett nej måste ha ett politiskt innehåll:

"Man måste vara rätt klar hur man tolkar och agerar vid ett nej, så att man inte får en ny svekdebatt". Denna klarsyn är nu som bortblåst. Det är riktigt dålig politik.

Trängselskatten är en mycket stor del av Västsvenska paketets finansiering. Konsekvenserna av ett nej måste vara någorlunda klara för att folkomröstning skall vara politiskt hederlig.

Paketet omfattar stora projekt som Västlänken, Marieholmstunneln och ny Götaälvbro, men också nya tåg, bussar och spårvagnar samt mindre projekt som fler gång- och cykelbanor, förlängda perronger och nya knutpunkter för kollektivtrafiken.

Totalt beräknas kostnaden för Västsvenska paketet till 34 miljarder kronor varav staten står för 17 miljarder och trängselskatten för 14 miljarder kronor. Bakom uppgörelsen med staten finns inte bara Göteborgs kommun utan även samtliga kommuner i Göteborgsregionens kommunalförbund samt Västra Götalands och Hallands regioner.

En folkomröstning om trängselskatten handlar inte om trängselskatten utan om det Västsvenska paketet. Att påstå något annat är att föra väljarna bakom ljuset. Därför är det avgörande att väljarna inför en eventuell folkomröstning får veta vad ett nej innebär.

Måste hela Västsvenska paketet förhandlas om mellan kommuner, regioner och staten? Hur lång tid tar det och vad händer under tiden? Går det att slopa respektive genomföra enskilda projekt ur paketet? Vilka i så fall och med vilken finansiering?

Statens bidrag förutsätter kommunal medfinansiering. Försvinner trängelskattens 14 miljarder utan att ersättas med andra pengar finns inte statens 17 miljarder kronor kvar. Om vanlig inkomstskatt är ett alternativ till trängselskatten, vilken skatt i så fall? Kommunal, regional eller bådadera och med hur mycket måste skatten höjas? Till sist är det också viktigt att klarlägga vad det kostar att avbryta pågående projekt. Västsvenska paketet genomförs nu. Det handlar inte om framtida satsningar.

GP 17/4 -13