Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Kommunfullmäktige i Göteborg. Bild: Arkivbild: Nicke Johansson

Vägvalets järnvägslösning nedröstad

Göteborg Under en lång fullmäktigedebatt diskuterades Vägvalets förslag på en kortare och billigare lösning på Västlänken. – Som ett mekano över centrala staden, sade Mats Pilhem.

Under torsdagskvällen diskuterades Vägvalets förslag till en kortare och billigare järnvägslösning kallad Västlänk 2021 i fullmäktige i Göteborg. Såväl rödgröna som borgerliga politiker menade att förslaget inte uppfyller de önskade målen och att det skulle hindra framtida stadsutveckling i centrum.

– Jag vill ha en utredning. Ni vill inte ha en utredning. Ni vill inte lyssna, sade Theo Papaioannou, Vägvalet.

Gruppledaren för Vänsterpartiet Mats Pilhem tyckte att den beslutade tågtunneln under Göteborg, Västlänken, är utredd.

– Det största problemet med Västlänken är att vi utrett och utrett men inte byggt. Vi vill inte ha ett mekano tvärs över centrala Göteborg, sade han.

Kjell Björkqvist (FP) menade att Vägvalets Västlänk 2021 skulle skapa inlåsningseffekter i framtidens centrala Göteborg.

– Vi bygger Västlänken för framtidens generationer, sade Björkqvist.

Kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S) påminde om att det är fem parter i överenskommelsen om det Västsvenska paketet.

– Jag tror inte att Västra Götalandsregionen eller Halland är så intresserade av betala en vändslinga vid Göteborgs central, sade hon.

Som svar på detta undrade Theo Papaioannou var medborgarna är i ekvationen.

Miljöpartiets Kia Andreasson förklarade varför Västlänk 2021 inte skulle fungera. Hon tog upp kapacitetsproblemen i Brunnsparken, getingmidjan vid Skansen Kronan och svängradien som skulle lägga en död hand över central tomtmark i Göteborg.

Theo Papaioannou sade att han inte vill ha en utredning av Kia Andreasson utan av Trafikverket.

– Om vi planerar fel slänger vi 23 miljarder i sjön. Då får nästa generation betala.

Återigen menade han att Vägvalet representerar folkviljan och att medborgarna inte fått komma till tals om Västlänken. Det fick Kia Andreasson att ilskna till.

– Vi har inget medborgarförakt. Västlänken är till för medborgarna, för att människor ska kunna ta sig fram även utan bil. Vi har presenterat detta förslag för medborgarna. Vägvalet vill dela upp i ett vi och ett dom. Jag går inte med på den beskrivningen.

Efter en lång debatt gick frågan till omröstning. Vägvalet förlorade den med fyra röster mot 74 och gjorde en reservation.

Mest läst