Västlänksmotståndet förenar – men inte mycket annat

I Vägvalet och Sverigedemokraternas budgetar är den gemensamma nämnaren att man vill skrota linbanan och Västlänken – men det finns många skillnader mellan partierna.

ANNONS

I Vägvalet och Sverigedemokraternas budgetar är den gemensamma nämnaren att man vill skrota linbanan och Västlänken – men det fick många skillnader mellan partierna.

Under budgetdebatten kommer Vägvalet och Sverigedemokraterna att lägga egna förslag på hur den ekonomiska politiken ska se ut nästa år.

Bägge partierna vill skrota Västlänken och Linbanan. Det skulle spara runt två miljarder kronor.

Sverigedemokraternas budget har dessutom den klart lägsta investeringen i Trafiknämnden utav alla partier.

Vägvalet har däremot gott om trafiksatsningar.

Med en utebliven linbana löser man kollektivtrafiken över älven med fler färjor och elbussar.

Dessutom vill partiet införa gratis kollektivtrafik mellan klockan 09-15.

ANNONS

– Det handlar om att knyta ihop Järntorget, Lindholmen, och det planerade Campus Lundby. På sikt ska det lösas med spårvagnsförbindelsen Stigbergstorget-Lindholmen, säger partiledaren Claes Westberg (VV).

Ett annat förslag är att utreda en ringled runt Göteborg och att bättre integrera Angered i stadens trafiksystem.

SD vill skära ner ordentligt på kulturen

Vägvalet vill satsa ordentligt på stadens kulturinstitutioner och säkerställa att invånarna får ta del av "ett rikt kulturliv".

Sverigedemokraterna vill tvärtemot dra ner kraftigt på kulturen.

Kulturnämnden får mindre resurser, det gäller även verksamheter som Blå stället, Frölunda kulturhus, Världslitteraturhuset, med flera.

– Vi kommer att spara på flera saker, det är mycket hbtq, mänskliga rättigheter och kultur, säger Jörgen Fogelklou (SD).

De frigjorda resurserna går i stället till satsningar på att minska kön till äldreboenden, en återvandringsnämnd som hjälper personer att återvända till sina hemländer, fria resor för alla pensionärer, och kameraövervakning dygnet runt.

– Vi måste skapa ett tryggt Göteborg, då gäller det att vi gör någonting åt det, konstaterar Jörgen Fogelklou.

Ingen vill dra ner på kommunalskatten

Sverigedemokraterna vill gå ner från dagens tio stadsdelsnämnder till fyra: Hisingen, Centrum, Väster och Nordöstra Göteborg.

Vägvalet vill lägga ner alla stadsdelsnämnder, och i stället ersätta de med en Socal centralnämnd som tar över funktionen.

ANNONS

Bägge partierna tycker att kommunalskatten i dag är alldeles för hög, men ingen vågar gå så långt som att föreslå en sänkning av den.

– Det var inte ett vinnande koncept, så vi accepterar nuvarande nivå, förklarar Claes Westberg.

Vägvalets budget:

• Gratis kollektivtrafik mellan klockan 09-15: 20 miljoner kronor

• Göteborg ska vara en stor småstad, inte en liten storstad.

• En utbyggnad av Hisingenleden till en Göta ring. Detta ska skapa en bättre förbindelse mellan Partille, Kortedala och Angered.

• Bygga bort köerna till förskolan: 100 miljoner kronor

• Inrätta tre familjecentraler för cirka 1500 barnfamiljer: 21 miljoner kronor

• Sammanhängande cykelbanor. Cyklister ska inte tvingas ut i blandtrafik.

• Sänka parkeringsavgifterna i staden.

• Minska antalet kommunala bolag

Sverigedemokraternas budget:

• Bygga bort kön till äldreboende: 227 miljoner kronor

• Underhåll av gator och vägar: 50 miljoner kronor

• Återvandringsnämnd som hjälper personer att återvända till sina hemländer: 25 miljoner kronor.

• Fria resor för alla över 65 år: 21 miljoner kronor

• Kameraövervakning dygnet runt: 20 miljoner kronor

• Firande av Gustav Adolfsdagen: 0.5 miljoner kronor.

ANNONS