Västlänken fyra miljarder dyrare

ANNONS
|

Banverket har tidigare beräknat kostnaden för Västlänken till 16 miljarder kronor.

Nu visar fördjupade beräkningar som Banverket genomfört att kostnaden blir 20 miljarder kronor.

- Vi har tagit tillvara erfarenheterna från tågtunnelbyggena i Malmö och Stockholm, Citytunneln och Citybanan, säger Birgitta Hellgren, regional direktör på Banverket.

- Vi har också studerat svårigheterna att bygga Götatunneln i Göteborg och tvingats räkna upp vissa kostnader.

I det senare fallet är det främst svårigheterna att bygga tunnel omväxlande i lera och berg som driver upp kostnaden.

När Götatunneln byggdes hade entreprenörerna mycket stora problem att få ihop bergtunneln under Rosenlund med betongtunneln under Rosenlundskanalen och det uppstod problem även vid Lilla Bommen.

ANNONS

Dessutom har Banverket räknat upp kostnaderna för störningar på befintlig trafik och kostnaderna för skador på hus under byggtiden.

- Dessutom har vi lagt in en rimliga marginal mot oförutsedda kostnader, säger Hellgren.

Enligt Banverkets beräkning kan Västlänken börja byggas år 2016 och kan efter nio års byggtid stå klar 2025.

Det är tre år senare än tidigare beräknat.

Trots fördyringen uppges ledande politiker i Göteborg stå bakom infrastrukturöverenskommelsen om Västlänken. Marieholmstunneln och andra stora projekt i Göteborgsregionen.

Projekten skall till stor del finansieras med trängselskatterna.

Det är dock oklart om fördyringen innebär att trängselskatten måste höjas eller om trängselskatten tas ut under fler år än politikerna tidigare sagt.

ANNONS