Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Utvik på olika vilkor

Idrottsprofiler klär allt oftare av sig på bild. Men det finns en skillnad.

När männen stärker sitt varumärke i reklamsammanhang blir kvinnor sexobjekt i herrmagasin.

- Det verkar som vi är på väg tillbaka till att det ska spelas på kvinnlighet och sexighet. Det tycks finnas en osäkerhet kring produkten kvinnlig idrott. Klimatet sänder ut en bild av att man måste bevisa sin kvinnlighet, det räcker inte med att vara en duktig idrottskvinna. Marknadsföringen verka också vara med och utveckla könsstereotyper. Det är problematiskt eftersom individerna får en snävare repertoar för hur man kan se ut och föra sig, säger Helena Tolvhed, genusforskare och doktor i historia vid Malmö Högskola.

"Sexualisering av kvinnliga idrottare har medfört ett osynliggörande och en trivialisering av kvinnoidrotten. Fokus för mediernas intresse ligger ofta på ”det kvinnliga” mer än på idrotten. Idrottens norm har härmed förblivit manlig".

Så skriver Tolvhed, en av sex forskare som fick till uppgift att förutsättningslöst ta sig an det RF valt att kalla "sexualiseringen av idrottens offentliga rum" det handlar kort och gott om idrottens tillgänglighet och allas rätt att vara med.

Anledningen till att idrottarna väljer att ställa upp lättklädda eller nakna på bilder skiljer sig åt. Framförallt när det gäller lagidrotten, anser Tolvhed.

- Forskning om kvinnlig idrott har lyft fram att kvinnor genom historien ofta har utsatts för press att synliggöra en heterosexuell image. Att man ska se ut och föra sig på ett speciellt sätt enligt samhällsnormen. Ofta räcker inte själva prestationen till när kvinnor idrottar, det blir en kulturell oro som väcks när man överskrider könsgränser. Inom idrotten finns en slags objektifiering även av män, men på något sätt blir det männen gör så oerhört mycket högre värderat. Fredrik Ljungberg har knappast upplevt att han har behövt att ställa upp på reklam för att synas eller tjäna pengar. Han gör det antagligen av helt andra skäl.

Ett tydligt och omtalat exempel på detta är när Josefine Öqvist utsågs till Sveriges sexigaste kvinna och ställde upp på bikinibilder i herrmagasinet Slitz för fem år sedan. Reaktionerna var många och nästan uteslutande negativa. Hon kallades för dum blondin, en bimbo som skadade damfotbollen och hon ansågs vara en dålig förebild. Det samma kan inte sägas om Fredrik Ljungbergs kalsongreklam, som snarare tagits emot med beundran och respekt.

Men frågan är betydligt mer komplicerad än så och det är inte enbart bland etablerade idrottsstjärnor som skillnaderna blir så tydliga.

Idrottsgymnasiet i Kiruna är ett exempel som tas upp i RF:s rapport. Killarna i avgångsklassen hade under flera år poserat med nakna och inoljade överkroppar i skolkatalogen. Detta hade aldrig lett till några protester, men när tjejerna i avgångsklassen 2006 poserade med bara överkroppar och med händerna för sina nakna bröst, ledde det till att skolledningen plockade ut fotografiet från katalogen.

- Det blir å andra sidan också problematiskt när man ska döma enskilda individer för sådant som exempelvis utvik, så som man gjorde med Öqvist. I grund och botten handlar det ju om att kvinnokroppen generellt är mer sexualiserad i samhället än vad manskroppen är. Jag tror att det är viktigt att behålla fokus på strukturella problem, som exempelvis vart resurserna inom lagsporterna går, säger Tolvhed.

Karin Redelius är ansvarig för jämställdhetsfrågor i Riksidrottsstyrelsen och var med när Riksidrottsförbundets stämma antog en ny jämställdhetsplan 2005. Ett av ett målen var då att: "Kvinnors och mäns, flickors och pojkars idrottsutövning ska värderas lika och prioriteras på ett likvärdigt sätt. Det innebär bland annat att idrottsrörelsen ska arbeta mot sexualiseringen inom idrotten, också i media".

- Det kändes som ett viktigt arbete. Inom idrotten har det levt kvar normer, vad som lämpar sig för män och kvinnor. I dag är det lättare att vara bra utan att riskera sin kvinnlighet, men jag vet att det finns unga tjejer som inte gillar friidrott på grund av kläderna som används där. Det kan upplevas som ganska utlämnande. Så känner även vissa pojkar, men jag upplever att tjejerna har det lite svårare, säger Redelius.

Mest läst