Sov som en hemlös på lakan med motiv av hoptejpade kartonger. En satsning för att skapa medvetenhet, enligt det exklusiva varuhuset NK i Stockholm som säljer bäddseten. Ett smaklöst sätt att utnyttja hemlösas situation för egen vinning, menar kritiker.
Raine Gustafsson har levt som bostadslös i Stockholm under många år, och tvingats sova i trapphus, cykelrum eller hos sina vänner. Han är tveksamt inställd till NK:s designprojekt.
Det är det holländska företaget Snurk som ligger bakom designen på påslakanen, som säljs under temat "Design with a conscience". Prislappen ligger på 700 kronor styck, och tanken är att lite av vinsten ska gå tillbaka till unga hemlösa.
Bäddseten har nästan sålt slut, uppger en säljare på NK, för tidningen.
Om NK nu måste sälja lakanen så tycker Raine Gustafsson att det är viktigt att hela vinsten går till behövande.
Trendexperten Stefan Nilsson är curator för "Design with a conscious", och har tillsammans med NK valt ut produkterna som visas upp och säljs i den tillfälliga utställningen och butiken. Förutom lakanen säljs bland annat krukor med våldtäktsmotiv.
Och nog har man lyckats med ambitionen att väcka debatt. På Twitter skräds inte orden när det gäller kritiken mot lakanen med kartongmotiv. "Smaklöst och cyniskt", skriver en signatur. "Hellre betala skatt än att shoppa lakan som ska visa på en medvetenhet för andras liv", skriver en annan. Stefan Nilsson har känt sig tvungen att plocka bort ett blogginlägg om utställningen.