Ursprungspriset lockar vid rea

ANNONS
|

Centrala Göteborg lyser i rött och orange av alla reaskyltar. "Sommarrea", "Midseason sale" och "70 procent på allt" är de budskap som möter kunderna. Framförallt är det klädbutikerna, både de stora kedjorna och de mindre butikerna, som rear.

- Reor är som ett disko där vi inte vill vara ensamma och där köer inte är något dåligt, utan ett tecken på att något måste vara bra, säger Jens Nordfält, doktor i butiksmarknadsföring.

Att vi tycker om att göra kap i handeln råder det inget tvivel om. När billigare erbjudanden kommer köper vi till slut de varor som vi suktat efter en längre tid och köpen sker oftare på impuls vid röda priser.

ANNONS

Och även om handlarna själva gärna vill få ner den andel av årsförsäljningen som kommer från reorna har de sina knep för att lura kunderna.

- När vi ser röda prisskyltar tror vi automatiskt att det är billigare. Och kläder som rörigt slängts ihop på ett bord tros vara billigare än om de är prydligt upplagda, även om plaggen faktiskt kostar lika mycket, säger Jens Nordfält.

Vi kunder tror gärna att vi är vinnarna när reorna blir fler och längre, men så enkelt är det inte.

- Vi låser tanken vid det ursprungliga priset, trots att det ju egentligen är ganska irrelevant vad varan har kostat. Men det är ett sätt att förankra att den är värd det, säger Niklas Laninge som föreläser om köpbeteende och bloggar på Psykologifabriken.

Men samtidigt måste handlarna själva se upp med att överanvända sig av reor.

- Hemtex sålde så mycket på rea att folk inte längre var lika sugna på att köpa deras varor när de inte reades ut, det blir lätt varumärkeseroderande med för mycket reor, säger Jens Nordfält.

ANNONS