Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Upp och ner med Göteborgshjulet

    På lördag invigs Göteborgshjulet. Vägen dit har varit rena berg- och dalbanan.

    Resan startade i Manchester hösten 2008. Ett antal av Göteborgs ledande politiker med Göran Johansson i spetsen var på besök. Wheel of Manchester, ett pariserhjul av samma typ som nu har uppförts vid Operan, imponerade på den dåvarande kommunstyrelseordföranden.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    I egenskap av ordförande i Göteborg & Co kunde han snabbt gå till handling.

    Den 4 mars förra året sökte Göteborg & Co bygglov och projektet introducerades för allmänheten. Göteborg & Co skulle tillsammans med Liseberg leasa hjulet av ett holländskt företag. Allt skulle vara färdigmonterat och klart till sommaren. Efter två år skulle hjulet flyttas till Liseberg. Många av de andra politikerna som var med på resan till Manchester var förvånande. Miljöpartisten och kommunalrådet Kia Andreasson trodde att planerna var ett skämt.

    – Spontant är det ingen bra idé. Platsen framför Operan är för vacker för att göra till ett tivoliområde, sa hon till GP.

    Reaktionerna på gp.se var också blandade. I en omröstning där cirka 12 000 personer deltog tyckte 54 procent att pariserhjulet var en bra idé. 10 procent var tveksamma och 36 procent var emot.

    I byggnadsnämnden var det till en början bara de socialdemokratiska ledamöterna som stödde förslaget. I takt med att frågan utreddes ställde sig dock en rad tjänstemän och remissinstanser positiva. Den politiska vinden vände. Socialdemokraterna fick stöd av Folkpartiet och Kristdemokraterna. Den 26 maj fick hjulet tillfälligt bygglov.

    Frågan var inte avgjord med det. Hjulet låg nedpackat i containrar i Holland och Tyskland. På Göteborg & Co började man misströsta i takt med att överklaganden från allmänheten strömmade in till Stadsbyggnadskontoret. På sin höjd kunde hjulet kanske vara uppmonterat till jul.

    Överklagandena drog ut ytterligare på tiden när hjulets belastning av Götatunnelns tak fick utredas. Först den 4 december sa länsstyrelsen ja. Då hade redan Malmö stad, under loppet av oktober månad, hunnit besluta om och uppföra ett pariserhjul.

    Göran Johansson uttryckte sitt tydliga missnöje till GP.

    – Vi hoppas att de som överklagat inte går vidare med tanke på att domen var så tydlig.

    Det skulle dock krävas ett ja i kammarrätten innan saken var helt avgjord. När det slutligen kom den 8 februari i år kunde Göteborg&Co skrida till verket. Premiärdatumet för hjulet sattes till lördagen den 22 maj, samma dag som Göteborgsvarvet.

    Containrarna med den omdebatterade turistattraktionen anlände i början av mars. Efter några veckors anläggningsarbete vid Operan började hjulet monteras 6 april. Två veckor senare var det klart.

    Nu återstår att se om Göteborgshjulet blir en succé eller inte.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.