Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1
UF-företagarna Emelie Jönsson och Cecilia Jedenberg tillverkar och säljer hudvårdsprodukter. När året är slut hoppas de att företaget har gått med vinst.

Unga företagare siktar högt

Intresse, kreativitet och hårt arbete. Det är UF-företagarna Emelie Jönsson och Cecilia Jedenbergs recept på framgång. Snart är de med i tv.

De går sista året på Aranäsgymnasiet och började sitt företagande i höstas. Med affärsidén att framställa och sälja ekologiska hudvårdsprodukter har de kammat hem titlarna bästa affärsplan och bästa marknadsförare av samtliga UF-företagare i Halland. Idén kommer från deras eget intresse för hudvård.

– Vi tyckte inte att det fanns tillräckligt många produkter som uppfyller det vi själva vill ha. Antingen är produkterna billiga, ekologiska eller naturliga. Vi ville ha med alla komponenterna, säger Emelie Jönsson.

Genom att tillverka läppbalsam i skolans laboratorium, använda så få ingredienser som möjligt och marknadsföra sig via rätt kanaler, håller de nere kostnaderna.

– Vi är kreativa i vår marknadsföring. För etablerade företag innebär marknadsföring vanligtvis stora kostnader. Vi använder exempelvis Facebook, vår egen hemsida och vänder oss till olika bloggare i hopp om att de ska skriva om produkten, säger Cecilia Jedenberg.

Det var med anledning av att de vann priset som Bästa marknadsförare som de uppmärksammades av TV 4. Nu ska de göra sin egen reklamfilm som kommer att visas i kanalen under våren.

– Vi hoppas naturligtvis mycket på detta, att det kommer att stärka vår företagsidentitet och att fler kommer att besöka vår hemsida, säger Emelie Jönsson.

Nästa steg blir att tävla om titeln Bästa UF-företag i Halland som avgörs 22 mars. Vill det sig väl blir det även SM i Stockholm i maj.

Oavsett utgången i tävlingen kan båda tänka sig att utveckla företaget i framtiden.

– Ja, om budgeten finns så varför inte, säger Cecilia Jedenberg.

Det enda de tycker är svårt är att få tiden att räcka till.

– Det tar otroligt mycket tid, mycket mer än vad vi trodde från början. Vi går i skolan på heltid men tycker att det är enormt kul och skulle vilja ägna mer tid åt detta, säger Emelie Jönsson.

Namn: Emelie Jönsson och Cecilia Jedenberg

Ålder: 18

Utbildning: Aranäsgymnasiets samhällsprogram med internationell inrikning.

Företag: Soft By Nature UF

Produkt: Läppbalsam i tre olika smaker.

Aktuella: Vann titeln Bästa marknadsförare i Halland och får hjälp att göra en reklamfilm på 30 sekunder i TV4.

Hemsida: http://www.softbynature.se/

Ung Företagsamhet är en rikstäckande organisation, vars syfte är att främja företagsamheten bland unga människor i Sverige. En viktig del i detta är att ungdomar under ett läsår ska få prova på att driva ett företag.

Mest läst