Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Underlag som göms i snö kommer upp i tö ...

Det är beklämmande att ingen av stadens ledande politiker berättar varför de avstår ifrån att skydda medborgarnas pengar i samband med projekt Västlänken, skriver kommunalrådet Martin Wannholt och Theo Papaioannou (VV).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Slutreplik

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Västlänken, 14/11 och 23/11

Förslaget till genomförandeavtal är så långt från normalt man kan komma. Att anta en detaljplan utan någon som helst finansiering i dess medföljande genomförandeavtal är inte normalt. Tvärtom, är det som vi nämnt ett genomförandeavtals innersta princip, att klargöra finansieringen fram till färdigt projekt. Att släppa stadens enda förhandlingskort utan att klargöra vem som ska ta de tillkommande miljarderna i kostnad för Västlänken är djupt oansvarigt.

Vi noterar också att fastighetsnämnden inte fattat beslut om genomförandeavtalet vilket vore det normala. De inser naturligtvis att det skulle sänka deras trovärdighet som stadens förhandlande part gentemot näringslivet. Beslutet tas därför direkt av Västlänksalliansen i kommunstyrelsen.

Beklämmande agerat

Det är beklämmande att ingen av Göteborgs politiker, det vill säga stadens främsta förespråkare av en meningslös tågstation i Haga, träder fram och berättar varför de avstår från att skydda medborgarnas pengar.

Ännu mer anmärkningsvärt blir detta när Trafikverket till regeringen föreslagit att använda trängselskatterna till annan statlig finansiering i stället för avtalade projekt. Avtalet, som användes som lokalpolitiskt argument för att köra över göteborgarnas tydliga nej till finansiering av Västlänken, har uppenbarligen noll och intet värde för Trafikverket.

Totalt intetsägande replik

Det är svårt att replikera på ett så totalt intetsägande svar från några av stadens tjänstemän. Svaret innehåller dessutom grava felaktigheter. Man hänvisar till extra kommunala personalkostnader som ”eventuella”. Detta trots att deras överordnade tjänsteman i Västlänksprojektet redogjort i kommunstyrelsen för åtminstone 300 miljoner av de beräknade dryga 500 miljoner kronorna i extra personalkostnader till följd av Västlänken.

Förutsättningarna för att genomföra Sveriges mest olönsamma infrastrukturprojekt, Västlänken, minskar för varje dag. Trots att Trafikverket har hemligstämplat flera underlagsrapporter fortsätter man att skönmåla Västlänken. Nästa år startar den stora miljöprövningen av projektet. Då kommer alla dessa rapporter och underlag bli offentliga, vare sig man vill det eller inte. Det som göms i snö kommer upp i tö.

Martin Wannholt

kommunalråd Samverkande göteborgare

Theo Papaioannou (VV)

partiledare Vägvalet