Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Underkläderna som har format kvinnan

DESIGN: Att kvinnorna slängde korsetten i början av 1900-talet och levde ett friare liv är bara en myt. Vi är lika insnörda i dag men i annat material, visar en utställning i Borås.
Underbart - underkläder formar kroppen 1750 -2005 är Kulturens i Lund och Textilmuseets i Borås bidrag till designåret 2005.
- Därför utgår vi från formen, hur underkläderna har sett ut för att skapa den för tiden önskvärda kroppsformen, berättar intendent Pernilla Rasmussen vid Textilmuseet i Borås, som tillsammans med Britta Hammar vid Kulturen i Lund ansvarar för utställningen.
- Vi har använt oss av våra samlingar. Kulturen i Lund har en mer etnografisk inriktning medan vår ligger på produkter. Vi är ju inriktade på industrin. 2001 fick vi en ny samling av företaget Abecita-Swedmark med produkter från deras verksamhet från förra seklets början. Vi valde ut det som var intressant för oss och mycket av det finns med på utställningen.
Mängder med tyg
Den historiska delen omfattar bland annat 35 korsetter i olika modeller. Korsetten blev vanlig i slutet på 1700-talet. Ju högre börd desto mer snörd var kvinnan. Idealet var en vidjesmal kropp med rak rygg, skulderbladen trängda bakåt och bysten uppåt.
Korsetterna var synnerligen obekväma, hårda valben och metallskenor såg till att forma kroppen och hålla oönskade valkar på plats.
När industrialismen kom på 1800-talet och textilindustrin satte fart påverkade det också utseendet på underkläderna. Nu kunde man köpa tyg och sy fantasifulla kreationer hemma. Broderier, spetsar och vida underkjolar dominerade. Mängder med tyg. Men det förändrades på 1920-talet och mellankrigstiden.
- Tillgången på material minskade och plaggen blev mer funktionella, berättar Pernilla Rasmussen.
Då kom bland annat combination, ett läckert litet plagg som omfattade linne, byxor och en liten underkjol, allt i ett, utfört i mjuk silkesjersey med spetsar och brodyr. Byxan hade knappar i grenen, funktionellt så det förslog.
"Släng behån!"
Behåns stora genombrott kom på 1950-talet då man experimenterade med olika former och material. Bygel och push up, spetsigt formade bröst eller mjukt rundade. Modellerna blev fler och anpassades till olika kroppsformer. Ett 50-tal olika behå-set visas, många sydda på Boråsfabrikerna.
Så kom 1968 och perioden då våra kroppar skulle befrias från allt som skavde och höll in. "Släng behån!" skallade ropen. Många följde uppmaningarna och behåindustrin kom i gungning. Det var då Det lilla undret skapades. 1972 kom den sömlösa behån, lätt som en tunn socka. Något att använda för den som tröttnat på den totalt guppande friheten. En frihet som inte blev så långvarig. På 1980-talet var den formande behån tillbaka. Gördlar och strumpbyxor som höll in och höll ihop blev ett måste.
- Många skaffade sig tidiga vanor att forma kroppen efter vissa modeideal, säger Pernilla Rasmussen.
- Det är ju en stor skillnad på modeidealet och hur människan ser ut i praktiken. Man får nöja sig med att hitta rätt storlek på underkläderna.
Korsettens återkomst
I dag är korsetten tillbaka, om än i något bekvämare form än 1700-talets pinoredskap. Den engelska punkmodedrottningen Vivianne Westwood lanserade korsetten på nytt på 1980-talet och alla minns vi väl Madonnas Gaultierdesignade korsett med den spetsiga behån 1991.
Flera av dagens svenska modekreatörer utgår från korsetten i sina plagg. På utställningen visar Camilla Thulin några av sina kreationer. Hon gör kläder både för scenen och dagens aktiva kvinnor. Skräddarna Sandra Karlsson, Torbjörn Bergström och Ulrika Dahlström Franke visar också korsetter ur aktuella kollektioner. De gör framför allt aftonmode.
I dag pushar vi upp och snör till lika mycket som förr. Den naturliga kroppsformen står inte högt i kurs. Något vi kunnat se på Melodifestivalernas uttagningstävlingar. Där slog de halvnakna brösten nästan i sångerskornas hakor.
Fakta

Underbart

Utställningen Underbart - underkläder formar kroppen 1750-2005 visas på Textilmuseet i Borås 13 mars till 5 juni och på Kulturen i Lund 5 juni till 30 december. Utställningen ingår i Designåret 2005.
Mest läst