Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
ullevi

Sommarhit. Med publikmagneter som Bruce Springsteen, Håkan Hellström och Summerburst räknar Got Event att Ullevi kommer att generera nära 750 miljoner kronor till Göteborgs näringsliv. Bild: GP

Ullevi – en populär vinstmaskin

Ekonomi Ullevi kostar tiotals miljoner kronor mer än vad den drar in. Men samtidigt drar en enda stor arenakonsert in 80 till 110 miljoner till Göteborgs näringsliv. Sommar 2016 blir het.

Det är fokus på Göteborgs gamla arenor, som Ullevi och Scandinavium och hur de kan mäta sig i konkurrensen med efterfrågan på moderniteter och önskemål om multiarenor.

Juvelen i Got Events krona, Ullevi, är fortfarande Nordens största utomhusarena – men är också den anläggning som är dyrast i drift av alla bolagets anläggningar.

Bara hyreskostnaden till fastighetsägaren Higab var 40 miljoner kronor under 2015. Tio miljoner kronor är Higabs egna kostnader för reparationer och underhåll, som Got Event får betala.

Den totala kostnaden för Ullevi i fjol var drygt 73,3 miljoner kronor. Intäkterna var 27,6 miljoner.

Resultatet före koncernbidrag blev minus 45,7 miljoner kronor.

Säsongen är kortare än för Scandinavium och vid första anblicken ser det inte direkt ut att vara en lysande affär.

– Tittar man däremot på turist- och samhällsekonomisk nivå är en stor konsert på Ullevi oerhört givande för stadens näringsliv. En konsert med en stor internationell artist drar in 80 till 110 miljoner kronor som hamnar hos hotellen, restaurangerna och handeln, säger Lotta Nibell, vd för Got Event.

Got Events beräkningar visar att fjolårets stora konserter med Summerburst, Metallica och Foo Fighters drog in 370 miljoner kronor som hamnade i Göteborgs stad. Man räknar med att de siffrorna dubbleras i år.

Även Håkan Hellström som spelar på hemmaplan på Ullevi, drar massor av turister till Göteborg.

– Han är helt fantastisk, säger Lotta Nibell.

18 evenemang under 2015 på 365 dagar – det innebär att arenan används till fem procent?

– Så kan man inte räkna. Man måste lägga till åtta till tio dagar kring evenemangsdagarna för att förberedelser och återställande av arenan. Det är lätt att glömma bort, och vi har sagt att vi ska ta med de uppgifterna i redovisningen.

När man jämför den säljbara tiden under sommaren jämfört med andra utomhusarenor i Europa är Ullevis beläggning cirka 70 procent.

Och sommaren 2016 blir glödhet för Ullevi och Göteborg.

Summerburst i två dagar, Bruce Springsteen, tre dagar, Håkan Hellström, två dagar, Iron Maiden en dag, Monster Jam en dag, Världsungdomsspelen i tre dagar, Gothia Cups invigning och eventuellt ytterligare två sportdagar.

Därtill finns ytterligare ett par evenemang som hon inte får berätta om ännu.

Det senaste året gick Got Event med en blygsam vinst på 130 000 kronor, och lämnade ett koncernbidrag på tio miljoner kronor. Bolaget mottog också ett koncernbidrag på 178,2 miljoner kronor för samtliga arenor och anläggningar i staden. Summan bestämmer kommunfullmäktige. Under senare år har konkurrensen om arenapubliken ökat markant.

– Ullevis fördel är storleken – och att den är en ikon ute i musikvärlden. Man känner till Ullevi och talar om Ullevieffekten. Men vi har fått en större konkurrens, och vi ser att vi behöver utveckla mat och dryck som publiken efterfrågar. Och eftersom arenorna är lite äldre så har vi inte den typen av faciliteter.

Just nu diskuteras det mycket om uppgradering av Scandinavium och det har framförts synpunkter på att riva både Ullevi och Scandinavium och ersätta dem med en multiarena.

Andra lösningar för att sätta ett tak över Ullevi med hjälp av byggkranar för att locka hit friidrotts-VM 2021 har också undersökts.

– Men den informationen vi fick var att Ullevi då skulle klassas som byggarbetsplats och då måste samtliga som är där bära skyddshjälm, säger hon.

Mest läst