Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    - Vi tar inte av andras kaka utan gör den större, hävdar Ubers Sverigechef Alok Alström.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Uber lanserar lågpristaxi i Göteborg

    En ny konkurrent är på ingång. Nu lanserar Uber sin lågpristaxi i Göteborg. Många jublar - men inte Taxiförbundet.

    Sedan 1990 är taximarknaden avreglerad och det enda som styr priset är efterfrågan. Det man som kund kan titta efter är jämförpriset som ska betyda priset för en mil som tar 15 minuter. Om man vill åka taxi kvällstid tar Taxikurir 313 kronor, Taxi Göteborg 328 och Minitaxi 223 kronor. Amerikanska Uber lanserar nu jämförspriset 189 kronor i Göteborg.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Tjänsten heter Uber X och i många länder är den vår mest populära, säger Sverigechefen Alok Alström.

    Sedan tidigare finns här Uber Black – lite lyxigare taxi med jämförspris 329 kronor – och samåkningstjänsten Uber Pop. X ska vara en blandning av de två andra.

    Enligt Alok Alström går deras ekvation ihop genom avancerad teknik och kostnadseffektiva bilar.

    Han förklarar att en vanlig taxi är kostnadsproduktiv 12 minuter per timme. Enligt honom kan Uber köra passagerare minst den dubbla tiden, eftersom beställningsplattformen hela tiden räknar ut vad behovet finns och var bilarna bör befinna sig för att få körningar. På så vis får man upp det Alok Alström kallar utnyttjandegraden.

    – Det gör också att vi blir mer kostnadseffektiva ju fler bilar vi har.

    I dag har Uber drygt 100 anslutna förare i stan. Hur många som tillkommer i och med nya tjänsten är oklart.

    – Vi har inga anställda taxichaufförer, utan som alla andra taxibolag har vi åkare anslutna till oss. Hur många förare vi har beror också väldigt mycket på tid och dag. Vi bryr oss heller inte om ifall förarna kör för något annat bolag när de inte kör för oss, säger Alok Alström.

    Enligt honom är systemet fördelaktigt även för förarna.

    – På vanligt taxibolag har man ett schema. Här aktiverar man appen och börjar och slutar jobba när man vill.

    För några år sedan uppskattade Transportarbetarförbundet att det fanns 500 taxibilar för mycket i Göteborg. Men Uber märker ingen överetablering.

    – Vi tar inte av andras kaka utan gör den större, vi har kunder som i vanliga fall aldrig åker taxi. Det har gått jättebra för oss sedan starten i Göteborg.

    Tidigare i år startade Uber sin samåkningstjänst Uber Pop i Göteborg. Tanken är att privatpersoner i egen bil skjutsar andra och tar betalt. Uber tar 20 procent av priset. En person dömdes i år för skattebrott efter att inte har skattat på inkomsterna från samåkningen. För ett par veckor sedan meddelade Skatteverket att alla som erbjuder samåkning mot betalning måste ta upp inkomsterna som lön i sin deklaration, även om det bara gäller några gånger.

    – Vi har hela tiden sagt att det är skattefusk, säger Sveriges Taxiförbunds tillförordnade förbundsdirektör Claudio Skubla och tillägger:

    – Det är en avreglerad marknad där alla spelare konkurrerar. Men det ska vara en sund konkurrens på lika villkor.

    Alok Alström välkomnar Skatteverkets besked om skattereglerna, men tycker domen är konstig.

    – Det är märkligt att man börjar döma när regeringen håller på med en utredning om hela taxibranschen, säger han.

    Enligt Claudio Skubla är Uber inkonsekventa med användandet av taxameter, något Alok Alström tillbakavisar.

    – Alla Uber Black och X är jämförbara med taxibilar med klistermärken för jämförelsepris, förare med taxilegitimation, taxameter och tillstånd, säger han.

    Claudio Skubla är fortfarande inte såld.

    – Taxibranschen är väldigt pressad ekonomiskt. Taxibranschen i sin helhet har en rörelsemarginal på runt 1,6 procent. Det är redan hårt och därför känns det konstigt att de kan sänka priset ännu mer. Tidigare har vi sett hur bolag försöker sänka kostnaderna med till exempel lönebidrag. Detta är ytterligare ett sätt.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.