Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1
Lastbilen blockerar riksväg 41.

Typiskt väder för blixthalka

Halkan ska enligt Trafikverkets prognos släppa under dagen men i inlandet finns risk för lokal ishalka hela dagen.

Måndagsmorgonens väder är ett typexempel på hur blixthalka uppstår:

Först var det någon plusgrad i luften och fuktiga vägar. Sedan klarnade vädret upp och gav minusgrader - och fukten på vägbanorna frös till is.

Man talar om "svarthalka", halka som inte syns.

Trots att saltbilarna hade rullat under natten - bland annat på grund av snöfall - blev problemen stora på morgonen när temperaturen föll och fukten frös igen.

- Saltbilarna har varit i gång hela morgonen men det tar ett tag att hinna i kapp, säger Jan Hovmyr på Trafikverkets trafikledning i Västsverige.

Regnar det finns risken för underkylt regn som fryser till is vid kontakten med vägbanan. I inlandet och eventuellt även utmed Hallandskusten gäller därför varning för lokal ishalka under eftermiddagen och kvällen.

Risken är störst på vissa platser som är mer halkdrabbade än andra. Trafikverket ger oss några exempel:

• Vägar vid kusten eller annat öppet vatten där vind och hög luftfuktighet skapar hala vägbanor.

• I öppet åkerlandskap kan vind föra med sig snö ut på vägbanan som blir blankpolerad och hal.

• Broar är andra riskplatser. Det gäller särskilt broar vid vatten men även andra broar kyls både underifrån och ovanifrån.

Öppet vatten, öppet landskap och broar - men dessutom är även skuggiga skogspartier förrädiska eftersom nattens kyla ligger kvar länge och fukt kan bli blankis, varnar Trafikverket.

Bild - 2
Mest läst