Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Två öljättar styr utbudet i Göteborg

Dryck Trots att Göteborg har en rik ölkultur så domineras våra två största utelivsgator av endast två bryggerier. Deras utbud styr vad du får i glasen.

Avenyn och Linnégatan är populära gator för öltörstande göteborgare. Men vill man dricka annat än Carlsberg eller Spendrups utbud så blir det svårt. Öljättarna dominerar nämligen varsin gata. Carlsberg har Avenyn och Spendrups har Linnégatan.

– Det är väldigt jobbigt. Marknaden är på många sätt stängd, säger Rodrigo Arvidsson, ekonomiansvarig på Oceanbryggeriet, ett mikrobryggeri i Göteborg.

Att dela upp en marknad är strängt förbjudet enligt konkurrenslagstiftningen. Men att detta skulle ha skett i Göteborg är inget Konkurrensverket har fått indikationer på.

– Det skulle kunna vara en indikation på marknadsuppdelning, men behöver inte vara så. Det kan även ha naturliga orsaker, säger Angelo Skog sakkunnig jurist på Konkurrensverket.

Han betonar att Konkurrensverket inte har gått in och tittat på det specifika ärendet och kan bara uttala sig generellt.

Krögare på Avenyn förklarar att vissa bryggerier har fått fäste på vissa gator och blir så att säga synonyma med dessa gator. När nya krögare kommer in väljer de samma leverantör som grannen. Det skulle kunna vara en förklaring till uppdelningen.

Lukrativa avtal

Att ett fåtal bryggerier har stark kontroll över krogmarknaden är inget nytt fenomen. Redan 2002 räknade konsumentföreningen Svenska ölfrämjandet ut att 95 av 100 öl som säljs på krogarna produceras av några få aktörer. Men med tanke på vårt växande intresse för öl i allmänhet och lokalproducerat i synnerhet, så kan man tro att marknaden har öppnats för små och lokala aktörer. Och på många håll stämmer det.

Men på Avenyn och Linnégatan är det svårare för mikrobryggerierna att ta sig in på marknaden.

Många krogar tar ändå in öl från mikrobryggerier, vid sidan av den från sin huvudleverantör. Men de lokala får inte sälja för bra, det vittnar både mikrobryggerier och krögare om.

– Då kan man bli utkastad från krogen, eftersom huvudleverantören blir missnöjd med att dens försäljning sjunker, berättar Rodrigo Arvidsson.

Avtalen bryggerijättarna sluter med krögarna innebär att krögaren går med på att sälja en viss volym av huvudleverantörens öl en viss tid. Misslyckas man att nå volymen kan avtalet fortsätta tills krogen har sålt så mycket som är överenskommet.

I gengäld kan bryggeriet erbjuda kranar, underhåll, glas och andra nödvändigheter för krogen. Dessutom erbjuds så kallade förskottsrabatter, det vill säga rabatten som krogen får på ölen. I vissa fall betalas summan ut direkt, eller så delas betalningen upp. I vissa fall går bryggerierna även in som borgenär när en ny krog ska öppnas.

Mikrobryggerierna har inte en chans att erbjuda liknande villkor.

2002 anmälde Svenska ölfrämjandet Carlsberg, Spendrups och Åbro till Konkurrensverket, för att sådana avtal snedvrider konkurrensen på marknaden. Men Konkurrensverket gav jättarna rätt och hänvisade till en dispens bryggerierna fått, som möjliggjorde för dem att kunna skriva avtal av den typen.

– Pengarna styr, säger David Demirörs, ägare till Cans Kök och Bar på Linnégatan.

– Krögarna vill åt fördelarna som följer med en stor leverantör och bryr sig inte om produkten.

"Tufft för oss också"

Magnus Albrektson, VD för Park Lane på Avenyn, har en annan syn på saken. Han har Carlsberg som huvudleverantör, men tar även in lokalbryggt.

- De har riktigt stort utbud i form av vatten, vanlig dricka, cider, lättöl och öl med alkohol och massa olika specialöl. Ett brett sortiment är enligt mig deras styrka och jag tror att det är just därför de är marknadsledande, säger han.

På Carlsberg ser man inga konstigheter med att vara så dominerande som huvudleverantör.

– Vi är duktiga. Konkurrensen är stenhård på den här marknaden och vi ser inte att mikrobryggerier inte får plats. Vi har andra förutsättningar, eftersom vi är Sveriges ledande bryggeri. Men det är tufft för oss också, säger Henric Byström, PR-chef på Carlsberg Sverige.

Att vara en del av ett oligopol, eller att låsa krogar till sig med avtal, är inget Carlsberg anser sig syssla med. Och konkurrenslagstiftningen i Sverige säger att det är upp till företagen själva att avgöra om deras agerande är lagligt.

Bild - 1

Vi ringde 18 krogar på Avenyn, 10 på Andra Långgatan samt 11 på Linnégatan och frågade vilket bryggeri som var deras huvudleverantör och om de även sålde lokalproducerad öl. Svaren redovisas i grafiken.

Antal anställda: 1 055

Omsättning (tkr): 3 211 527

Antal anställda: 986

Omsättning (tkr): 3 002 800

Antal anställda: 268

Omsättning (tkr): 825 405

Antal anställda: 261

Omsättning (tkr): 1 340 471

Lokala bryggerier: Oceanbryggeriet (Ocean Brewery AB), Göteborgs Nya Bryggeri, Dugges Ale och Porterbryggeri AB, Gol Brothers Brewery Company, Poppelmans Bryggeri, Ahlafors Bryggeri.

Mest läst