Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
518780.jpg
Langare hämtar sin beställning från Hanna Buss. Snart har alkoholen på nytt bytt ägare .

Tung last - varje onsdag

Onsdag eftermiddag. Den vita bussen vänder som vanligt på asfaltplanen på Exportgatan. Chauffören öppnar luckorna till lastutrymmen fyllda till brädden med ölflak, vinboxar och buteljer medan väntande bilar backar upp för att spara steg. I hektiskt tempo rör sig människor runt bussen som snabbt töms innan de tungt lastade bilarna kör sin väg. Scenen har upprepats varje onsdag i flera år.

Ansvarig för bussresorna som leder till planen mellan Tibnor och Stålgrossisten är Mitre Nastovski, Stefans Buss.

Detta är det tredje bolaget med namnet Stefans Buss som kör på Tyskland. De två första gick i konkurs.

Stefans buss nummer tre ägs formellt av Mitre Nastovskis hustru, men det är fortfarande Mitre som sköter ruljangsen. "Jag står bara med på papperet", säger hustrun när vi söker henne för att ställa frågor om företaget.

Mitre har inga illusioner om vad passagerarna gör med alkoholen de lastar över till sina bilar.

– Allihop säljer. 99 procent, säger han.

GP upptäckte tidigt i granskningen att det är fler än Stefans buss som kör spritbussar mellan Göteborg och Tyskland. Andra bolag i branschen är Hamlet bussresor (pts public transport), Hanna resor (A & E Tours), Papalina, NB resor och Kungsbacka buss.

Bussarna har flera avlastningsstationer i stan. Flera dagar i veckan anländer spritbussar till Bellevue marknad, Kviberg och parkeringsplatsen utanför SKF. Bussarna har då ofta också gjort kortare stopp på vägen, bland annat vid Klovstens återvinningsstation i Kungsbacka.


Reseledare
Överallt utspelas likartade scener när bussarna anländer: ett antal bilar väntar eller ansluter så fort bussen har kommit. Därefter backar de snabbt så nära bussarnas lastutrymmen som möjligt och förarna börjar bära alkohol. Många gånger förvaras drycker även på passagerarplats.

Ibland är lådorna märkta med handskrivna lappar för att alla snabbt ska hitta just sina varor.

En eller flera personer som agerar reseledare brukar också finnas på plats. De prickar av sina listor så att alla får med sig rätt varor.


Synligt
Allt sker inför öppen ridå. Människor som råkar gå eller cykla förbi och förskrämt iakttar urlastningen nonchaleras av personerna runt bussarna.

Göran Johansson är ansvarig för Kungsbacka buss:

– Om man ser krasst på det här så är det en bra körning om man har en äldre buss. Vanligtvis kör man föreningar kortare körningar, ska hämta människor vid Stenaterminalen mitt i natten och så ska de ha trettio dagar kredit. Här är det hundra mil fram och tillbaka och beställaren betalar kontant i förskott, femton eller sjutton tusen.

Göran Johansson vill inte uppge vilka Tysklandsresenärer som hyr hans buss.

– Jag kan inte lämna ut mina kunder även om de är smugglare.

Han uppger bara allmänt att kunderna är "olika grupperingar", "mest jugoslaver, bosnier" men också "kosovoalbaner" och "vietnameser".

– Ofta är det ju samma människor mer eller mindre. Kanske en grupp på totalt hundra människor som man känner gen. Sen är det väl så att de som verkligen handlar, de åker inte själva utan de har några stycken som de skickar med bussen.

– Hela den här branschen med att åka till Tyskland och köpa billig alkohol är ju en slags business, självklart. Det är naivt att tro att alla ska köpa allt åt sig själva.


Bra beställningsresor
För Göran Johansson är de här turerna till Tyskland, ofta två gånger i veckan, bra beställningsresor. Något ansvar för eventuell smuggling eller langning tycker han inte att han har.

Samma inställning har företrädare för de andra bussbolagen.

Ibrahim Pendek är ansvarig för Papalinas resor som normalt går på onsdagar och lördagar:

– Jag har aldrig frågat om någon säljer vidare. Jag är helt ointresserad av det. Vad de gör med sitt som de köper är ju deras sak.

Det är inget som bolaget har ansvar för?

– Nej, det tror jag inte. Jag kan inte bestämma över vad du ska göra med de varor som du har köpt.

GP har inte lyckats nå Hamlet Sabanovic som tidigare drev Hamlet Bussresor, numera pts public transport. Hans hustru som var formellt ansvarig för Hamlet Bussresor fram till konkursen blir upprörd när vi kontaktar henne men säger ändå att "man får lov att köra om man inte handlar" och att "han kör en beställningsresa så han gör inget olagligt".


"Inte intresserad"
Nexhmidin Vehapi på NP-resor i Falkenberg äger en gul buss som ofta körs till Tyskland. Han förnekar att han arrangerar resorna.

– Nej, nej. Jag skiter i såna resor. Jag är inte intresserad. Jag driver en linje mellan Sverige och Kosovo, säger han.

Då vi berättar att vi flera gånger sett hans buss köra mellan Tyskland och Göteborg ändrar han sig. Han säger att han en eller ett par gånger lånat ut bussen till Mustafa "som arrangerar sådana resor".

Mustafa är Mustafa Alisic som tidigare drev Hanna buss som försatts i konkurs. Nu heter Mustafas företag A & E Tours där hans son är vd. Bolaget kör flera turer i veckan till Tyskland.

Alisic vill inte svara på frågor.

– Varför du frågar så mycket?

– Jag svarar inte!

– Det är inte ditt jobb. Det är ett jobb för polisen och tullen, säger han och lägger på luren.


Friades
Alisic är den ende göteborgare GP kunnat finna som åtalats för langning från spritbuss. Det var 2006. Tre år senare friades han i domstol. Ett vittne hade flyttat utomlands och kunde inte kallas till den planerade rättegången.

Alisic hade den gången, precis som vanligt, kört en tur till Tyskland och börjat lasta ur bussen med släp på Kviberg. Efter tips från någon som stört sig på att spritbussarna ständigt dök upp på samma ställe skickades en polispatrull till platsen.

Polisen frös läget med alla som höll på att lasta ur bussen och kallade på tullen.

"Uppskattningsvis ett 40-tal personer bar alkohol från bussen och släpet till bilarna. Vi beordrade alla att sluta med det de höll på med. Vi sa även åt dem att ej lämna platsen. Några bilar hann dock avvika innan det kom ytterligare poliser till platsen som kunde hjälpa oss", skrev polisen i en pm.


En person berättade
Alla som kunde visa att de själva varit i Tyskland och köpt sin alkohol fick lämna platsen.

Men en person berättade att han beställt fem flak öl av chauffören och en annan berättade att hon köpte från bussen utan att ha beställt något innan.

Alisic hävdade den gången att han hjälpt en tjej med fem flak öl men att det var tänkt som en bytesaffär. Han sa att han aldrig säljer öl och att de som köpt öl från bussen måste ha köpt av någon annan.

Och vad passagerarna gör med sina öl kunde han inte göra något åt, ansåg han.

Varför det blev en stor mängd alkohol över sedan passagerarna lastat av det de handlat – 15 flak Norrlands guld, 10 flak Carlsberg, sex flaskor Chivas Regal, sex flaskor ouzo, 36 flaskor rött vin och 12 flaskor vitt vin – kunde han inte förklara.

Mitre Nastovski, Stefans Buss, säger att det var länge sedan Stefans Buss körde shoppingresor till Tyskland. Nu hyr han mes ut bussar till SJ.

– Jag är utbildad polisman. Ser jag något skumt på mina bussar anmäler jag det direkt!


Inga tillslag på fem år
Sedan maj 2006 har Göteborgspolisen inte slagit till mot en enda spritbuss.

Några av bussarna har dock stoppats för kontrollvägning längs motorvägen från Helsingborg.

Kungsbacka buss finns noterad elva gånger hos polis och tull sedan april 2009. Noteringarna gäller mycket alkohol och få passagerare. Vid ett tillfälle fick föraren böta 4 000 kronor för överlast och 4 248 liter öl togs i beslag.

Stefans buss har noterats tre gånger de senaste åren.

Också de övriga bussarna finns noterade hos polisens och tullens spanare, men överraskande få gånger.

Förklaring kan delvis vara den en av våra uppgiftslämnare lämnar:

– Papalina och Hanna har alltid någon som kollar om det finns bevakning av tull eller polis innan de kör. Hanna har alltid en bil med spanare framför sig. Han kör aldrig om polisen finns där. Han kan ligga stilla och vänta i 24 timmar om det behövs. Papalina kör alltid över bron. De kollar också att kusten är klar innan de passerar.


Välkända med varandra
En tisdagkväll när mörkret sänker sig är GP:s reportageteam vid Stigs center. Stefans Buss har just anlänt. Det är dags att dra iväg på veckans resa ner till Burg. Några män och kvinnor väntar utanför sina bilar. Bland dem bussbolagets chef Mitre Nastovski. Ytterligare ett antal personer ansluter. Pratar, skrattar, slår i hand. Alla känner alla.

Ett tiotal personer kliver på bussen. En är reseledare och tar betalt. Tur och retur till Burg kostar 500 kronor. Stammisarna får 50 kronor i rabatt.

Passagerarna lägger kuddar och ryggsäckar på favoritplatserna. Några går av bussen och återvänder till sina bilar.

Punktligt klockan 22 rullar bussen iväg, blinkar höger ut mot motorvägen. Efter följer en karavan på fem bilar som snart parkeras nära byggvaruhuset Hornbach vid Backaplan. Därefter hoppar förarna åter på bussen som nu styr söderut mot Tyskland.

518680.jpg
Varje skrymsle på bussarna används för lasten av framför allt svensk starköl som gjort ett blixtbesök i Tyskland. På asfaltplanen framför Bellevue marknad råder väldig aktivitet flera kvällar i veckan när spritbussarna kommer till stan.
518678.jpg
Mest läst