Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
webbtukan

Christian Bang-Melchior. Bild: Erik Abel

Tukan - förlaget som går mot strömmen

Ekonomi

De har växt genom bokbranschens lågkonjunktur

För första gången på nio år ökade bokförsäljningen i fjol. En ljusglimt i en bransch som länge präglats av fallande försäljningssiffror, konkurser och bristande framtidstro. Men samtidigt som branschen krisat har Göteborgsförlaget Tukan vuxit snabbt.

Samma år som finanskrisen slog till med full kraft gav sig Christian Bang-Melchior och hans hustru Sara in i en bransch som just hamnat i sin kanske värsta lågkonjunktur någonsin.

– Jag hade tagit höjd för mycket, men inte att Lehman Brothers skulle gå i konkurs och att det skulle bli finanskris, berättar vd:n och grundaren till Tukan, Christian Bang-Melchior.

Samma år läste han en artikel i Dagens industri, med en lista över vilken typ av företag du ska starta om du vill gå i konkurs inom ett år.

– Förlag kom på topp fem, säger han.

Sex år senare var Tukan Sveriges mest framgångsrika förlag räknat i omsättning per anställd.

Varken Christian eller Sara Bang-Melchior hade någon tidigare erfarenhet från förlagsbranschen men som tidigare marknadschef för olika bokdistributörer visste Christian Bang-Melchior vilka böcker som säljer. Parets affärsidé är illustrerade böcker som inledningsvis såldes till dagligvaruhandeln. Kapital från vänner och egna sparpengar möjliggjorde satsningen och Christian Bang-Melchior arbetade gratis i företaget de första nio månaderna.

När världens börser dök blev det många sömnlösa nätter. I samma veva hade paret fått två barn – och precis köpt hus. Men tillväxten kom snabbt. De första tre åren fördubblade förlaget sin omsättning varje år och har därefter sett en stadig ökning fram till dagens omsättning på 80 miljoner.

Att Tukan växt genom branschens lågkonjunktur tror Christian Bang-Melchior delvis beror på att de inte var rädda för att satsa.

– Vi satsade när andra ställde sig på bromsen. Det här var vad vi skulle livnära oss på så vi hade inga andra alternativ.

Som litet förlag har de även korta beslutsvägar och kan lättare följa trender. Men att ge ut en bok tar tid.

– Oftast tar det nio månader från att vi tagit ett beslut tills boken finns på marknaden. Och det är kort jämfört med de större aktörerna som till exempel Bonnier, säger Christian Bang-Melchior.

Enligt statistik från Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen utgjorde 2015 ett trendbrott för bokbranschen. Efter nio års nedgång ökade bokförsäljningen med 3,2 procent räknat i kronor, och 3,1 procent i antal sålda exemplar. Samma år gjorde Tukans största kund, Akademibokhandeln, vinst för första gången sedan 2007.

Christian Bang-Melchior tycker sig se en positiv anda i branschen och är svagt optimistiskt inför vad den ökande bokförsäljningen betyder för framtiden.

– Trender går upp och ner och som bokförlag är man inte bättre än sin senaste kollektion, konstaterar han.

E-boken är en annan trend som av vissa förutspåddes leda till den analoga bokens utdöende men som ännu inte nått den framgång många räknade med. Christian Bang-Melchior tror ändå att e-boken är här för att stanna och ser en utmaning för förlagen att ta betalt för de digitala upplagorna.

– Vi har lite samma dilemman som mediebranschen i övrigt. Bara för att produkten finns digitalt är det många som förväntar sig att den ska vara gratis, säger han.

Tukan erbjuder sina produkter digitalt, trots att lönsamheten för e-böcker är betydligt lägre. Men samtidigt som digitaliseringen ökar ser Christian Bang-Melchior vissa anti-trender, till exempel har försäljningen av målarböcker för vuxna ökat enormt.

Christian Bang-Melchior tror att en viktig framgångsfaktor för branschen framöver är en tät dialog med återförsäljarna.

– Det finns ett större intresse idag för att jobba närmare återförsäljarna. Jag tror att det är jätteviktigt att stämma av vad som säljer och analysera varför vissa böcker gått dåligt.

För något framgångsrecept på vad som slår finns inte. Mardrömmen är att göra som Bonnier, som tackade nej till en småländsk barnboksförfattares bok om en ovanligt stark tjej.

– Man vill ju inte vara den som tackar nej till en Astrid Lindgren, säger Christian Bang-Melchior.

 

Mest läst