Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tufft läge för Sahlin

Dagens Sifosiffror visar att Mona Sahlin har ett mycket tuffare läge än Göran Persson för fyra år sedan. I sitt sommartal i eftermiddag måste hon nästan gå ned i spagat för att nå målgrupperna.

Nu börjar valspurten. Den kommer att bli ännu jämnare och mer spännande än 2006, enligt den Sifomätning GP presenterar på söndagen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I augusti 2006 var dramaturgin redan tydlig: de borgerliga hade för första gången skapat en allians och stod för det nya, medan Göran Persson regerat över 10 år och framställdes som trött.

Årets valrörelse har ännu inte fått någon motsvarande berättelse.

Det är den Mona Sahlin ska försöka formulera vid tvåtiden på söndagen, då hon håller sitt stora sommartal i Tantolunden i Stockholm.

Men hennes utgångsläge är betydligt kärvare än Göran Perssons i augusti 2006. Och hon vet ju hur det gick.

För det första ledde Göran Persson då Sveriges största parti. I GP:s Sifomätning i augusti 2006 hade Socialdemokraterna 34 procent av stödet, mot Moderaternas 27. Mona Sahlin är säkert glad att även dagens Sifo anger S som största parti, men skillnaden är i själva verket så liten att vi inte vet vilket parti som skulle vinna om det vore val idag.

För det andra har Socialdemokraterna i år ny konkurrens från Moderaterna, som när de presenterade sina valaffischer i torsdags tydligt deklarerade att de försöker få folk att gå direkt från S till M. Det verkar fungera: i dagens Sifo tappar Socialdemokraterna mest till partier som börjar på m, Moderaterna och Miljöpartiet.

För det tredje har Socialdemokraterna uppenbara svårigheter att mobilisera. Att partiet förlorat stöd sedan i våras beror framför allt på att fler blivit tveksamma.

Mona Sahlin behöver därför nästan gå ned i spagat för att nå alla de viktiga grupper som tillsammans skulle kunna ge henne tillräckligt stöd för att vinna valet.

Kruxet är att formulera ett budskap som lockar en grupp utan att stöta bort en annan. De som sneglar åt Moderaterna skräms av den klasskampsretorik som skulle kunna få andra grupper att resa sig från soffan.

Ett knep har varit att prata om skatter, men inte lova höjningar som Socialdemokraternas vänsterväljare vill. I stället ska S varna för effekterna av kommande sänkningar med en borgerlig regering. Men taktiken blev svårare när Fredrik Reinfeldt deklarerade att inte heller han vill sänka några inkomstskatter nästa år, även om han i går talade om nya skattesänkningar mot slutet av nästa mandatperiod.

En annan fråga som antagits locka väljare från många samhällsgrupper är tryggheten vid arbetslöshet och sjukdom. Men de rödgröna har haft svårt att ta initiativet.

Dagens Sifo visar också att M ökat sitt stöd bland LO-väljarna, trots att de märkt mer av förändringarna i a-kassa och sjukförsäkring eftersom inte lika ofta har kompletterande försäkringar. I dag kan var femte LO-medlem tänka sig att rösta moderat, mot 14 procent inför valet 2006, enligt Sifo.

Så vad kommer Mona Sahlin att prata om i dag för att återta initiativet? Säkert om ungdomsarbetslösheten, eftersom unga, oavsett klassbakgrund, har halkat efter andra grupper. Både bland unga och pensionärer finns ett missnöje att rida på för den politiker som lyckas fånga upp det.

Mona Sahlin måste också tala så det hörs ända till Göteborg, som ovanligt nog är det storstadsområde där S har lägst stöd, bara 21 procent (men stödet i själva staden brukar alltid vara högre).

S är med andra ord extremt beroende av en bra valspurt och hoppas på ett stöd kring 40 procent. I förra valet bestämde sig var femte väljare den sista veckan. Men S ökade faktiskt bara en ynka procentenhet under augusti.

En skillnad kan förstås vara att Göran Persson hela tiden tycktes övertygad om att han skulle vinna och därför låg ganska lågt.

Mona Sahlin vet att partiets stora strid börjar i dag.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.