Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Annemarie Hultberg, stressforskare. Bild: Bild: Frida Hedberg

Trygg chef viktig vid förändringar

Sverige Även om en arbetsplats genomgår stora förändringar behöver konsekvenserna inte bli negativa för de anställda. Förutsättningen är en trygg chef att lita på mitt i stormen.

Att ha ett jobb att gå till varje dag är en friskfaktor. Att dessutom trivas med jobbet, med arbetskamrater och chefer – då mår de flesta bra.

– Det är lika bra att slå fast detta först, säger Annemarie Hultberg, forskare vid Institutet för Stressmedicin i Göteborg.

Men hon vet också hur negativt rationaliseringar och besparingar kan slå, framförallt om ledarskapet brister i tider av oro och turbulens.

Vid institutet drivs flera forskningsprojekt som sysslar med stressens påverkan på människan, skyddsfaktorer och riskfaktorer. Flera projekt handlar om arbetsmiljöfaktorer och stress.

– Ett sätt att mäta hur en arbetsplats mår är att se på sjukskrivningar och insjuknanden i de allvarligaste konsekvenserna av stress – utbrändhet, depression, utmattningsdepression och ångest, säger Annemarie Hultberg.

I den så kallade KART-studien har man undersökt arbetsmiljö, stress och hälsa bland anställda i Västra Götalandsregionen och Försäkringskassan vid tre tillfällen 2004, 2006 och 2008.

Där har man bland annat tittat på vilken betydelse förändringar på arbetsplatsen har för hälsa och trivsel.

– Om förändringen upplevs positivt eller negativt handlar mycket om hur kommunikationen mellan chef och anställda ser ut, säger Annemarie Hultberg. De som är nöjda med kommunikationen har lättare att klara förändringar än de som upplever att kommunikationen är dålig.

Så att kommunicera är viktigt i alla skeden av ett förändringsarbete – även om planerna inte tagit fast form. Det är bättre för alla parter om chefen går ut med information även om läget är oklart.

Gör man inte det, eller om det är för långt mellan kommunikationstillfällena, växer misstron och rykten kommer lätt igång.

– Det är så vi fungerar. Är framtiden ett oskrivet blad vill vi gärna få ihop och försöka förstå och då löper fantasin iväg. Så fungerar vi, det är inget konstigt med det.

Sedan är det lätt att glömma bort att chefen har ett perspektiv och medarbetarna ett annat. När förändringarna skall sjösättas är chefen ofta färdig med tankeprocessen, men hos de anställda skall förändringarna landa och börja bearbetas.

– Ett kardinalfel är att tidsplanerna ofta är alldeles för tuffa, man har bråttom i onödan helt enkelt. Och det vi sett tydligt är att den här typen av genvägar straffar sig. Man måste låta medarbetarna bearbeta, älta, ställa frågor, vara skeptiska, diskutera och tankemässigt börja bearbeta det som väntar. Det tar tid.

Annemarie Hultberg och hennes kolleger vid Institutet för Stressmedicin är förvånade över att den kunskap som finns och funnits ganska länge inte tas tillvara på ett bättre sätt.

Ibland verkar det som om kunskapen stannar på halva vägen och inte når dem som basar över resurserna och fattar de avgörande besluten.

Mest läst