Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Tropicana får smaka på avslag

Tropicana, amerikansk juicejätte, får inte registrera sitt varumärke i Sverige. Det kan blandas samman med en pub i Göteborg, enligt PRV.

Varumärken är inte alltid lätta att hantera. Särskilt om varumärke och namn kan förväxlas på marknaden. Och då har storleken ingen betydelse. Det har den amerikanska juicejätten Tropicana fått erfara. Företaget får inte registrera varumärket Tropicana i Sverige, trots att det funnits på den svenska marknaden i många år. Detta enligt ett beslut av PRV, Patent- och registreringsverket.

Skälet är att namnet Tropicana redan är upptaget. Tropicana finns, hör och häpna,  i namnet på en pub i Göteborg, en pizzeria i Linköping, en dansstudio i Stockholm och ett kafé i Eskilstuna. Och då namnet redan finns och är registrerat blir det avslag för det stora amerikanska företagets ansökan.

PRV menar att Tropicana ingår som skiljande och framträdande del i de svenska firmorna. Och då finns en betydande "känneteckenslikhet", som det heter på juridiska. Risken finns för förväxling, menar PRV, som skickat avslaget till juicegiganten i Bradenton i USA.

Bild - 1
Mest läst