Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Peter Weiderud, förbundsordförande, Socialdemokrater för Tro och Solidaritet. Bild: Bild: FREDRIK PERSSON / TT

Tro och solidaritet måste lägga alla kort på bordet

Debatt Den socialdemokratiska organisationen Tro och solidaritet måste göra klart hur man ser på sin koppling till det islamistiska Muslimska Brödraskapet och dess nätverk av organisationer, skriver islamolog och religionsforskare Sameh Egyptson.

Det har länge florerat rykten om att den socialdemokratiska sidoorganisationen Tro och Solidaritet har en överenskommelse med muslimska organisationer i Sverige för att ge dem inflytande på politiken. Så sent som den 3/12 2013 säger Peter Weiderud, ordförande för Tro och Solidaritet, och Mohammed Amin Kharraki, talesman för Islamiska förbundet, i P4 Jönköping att det inte finns något avtal mellan deras organisationer.

Som religionsforskare med specialintresse i inter-religious relations blev jag förvånad när jag läste en artikel av Mahmoud Aldebe, f d ordförande i paraplyorganisationen Sveriges Muslimska Råd (SMR), på den svenska internetsidan arabnyheter.se. Aldebe kritiserar broderskapsrörelsen för att de inte infriat sina löften gällande samarbetet enligt den överenskommelse de slutit. Artikeln skrevs i samband med striden om valet av Omar Mustafa, ordförande för Islamiska Förbundet till socialdemokratiska partistyrelsen. Ett val som försvarades av Tro och Solidaritet och Peter Weiderud.

Jag var bland dem som kritiserade detta val och skrev en debattartikel i Aftonbladet den 24 april 2013, där jag upplyste om att Islamiska förbundets värdegrund är islamistisk och står i motsats till den socialdemokratiska värdegrunden.

Vill skapa en gudsstat

Marockanen och svenske medborgaren Chakib ben Makhlouf, en av dem som grundade Islamiska förbundet i Sverige, är i dag ordförande för den Europieska Islamiska Uninonen (FIEO). Enligt terrorismforskaren Magnus Norell är FIOE en del av Muslimska Brödraskapets nätverk i Europa. Enligt Mahdi Akef, General Guide för Muslimska brödraskapet fram till 2010, är medlemskap i FIOE liktydigt med att vara del av Muslimska brödraskapets globala nätverk. Muslimiska Brödraskapet grundades i Egypten med mål att skapa en gudsstat som styrs med sharialagar. Islamiska Förbundet ingick i SMR fram till 2010.

I SVT:s Uppdrag granskning anklagas SMR också av Aje Carlbom, som studerat organisationen, för att åtminstone delar av rådet var inspirerade av Muslimska Brödraskapet. Aldebe själv skickade ett brev 2006 till Sveriges riksdagspartier där han uppmanade till särlagstiftning för landets muslimer enligt sharia.

Öka muslimers delaktighet

När jag kontaktade Peter Weiderud för att få kopia av avtalet letade han i arkivet och fann inte något, men han fann ett kongressbeslut om samarbetet med SMR, dock utan detaljer. Jag bad då Aldebe att skicka en kopia av avtalet till mig, men han skickade kopian till Weiderud som i sin tur skickade den vidare till mig. Broderskapsrörelsen och SMR hade överenskommelser enligt rapport 4/99 från en gemensam projektgrupp som förbundskongressen gav förtroende till enligt förslag från förbundsstyrelsen. Enligt rapporten hade Socialdemokratiska Broderskapsrörelsen och SMR ett gemensamt mål att under kommande mandatperiod öka muslimers delaktighet i socialdemokratin så att:

"2002 skulle bland socialdemokratiska förtroendevalda finnas muslimer på 15 kommunala fullmäktigelistor, 5 landstingslistor och på riksdagslistorna i minst 5 län".

Rapporten är skriven av Mahmoud Aldebe, Mostafa Kharraki och Ahmed Ghanem och från broderskapsrörelsen Ola Johansson, Christer Gustafsson, Görel Sävborg-Lundgren och Pär Axel Sahlberg.

Peter Weiderud säger den 3/12 2013 till P4 Jönköping:

"Medlemmar i socialdemokratin är där för att de är socialdemokrater. Då kan man inte ha en politisk utgångspunkt som är religiöst snävad. Man kan inte var islamist och socialdemokrat, precis som man inte kan vara kristdemokrat och socialdemokrat".

Välkommet uttalande

Detta uttalande välkomnar jag och önskar härmed svar på följande frågor till Weiderud och styrelsen för Tro och Solidaritet:

* Gäller överenskommelsen från 1999 fortfarande?

* Hur definieras muslimer i denna överenskommelse? Ingick till exempel Nalin Pekgul i antalet ovan eller endast medlemmar tillhörande SMR:s organisationer?

Nalin Pekgul är som bekant socialdemokrat och muslim, men kritisk mot valet av Omar Mustafa och det stöd som han fick från Tro och Solidaritet.

* Hur definierar ni islamism? Uppfattar ni till exempel Muslimska brödraskapet som en islamistisk organisation?

* Hur definierar ni islamofascism? Det socialdemokratiska systerpartiet i Egypten betraktar Muslimska Brödraskapet som en fascistisk organisation. Håller ni med dem?

* Har ni studerat era samarbetspartners ideologiska värdegrund?

Svaren på de här frågorna bidrar till ett mer demokratiskt kommande val och att debatten kommer att handla om sakfrågor i stället för att styras av sådana här överenskommelser.

Sameh Egyptson

islamolog och religionsforskare vid Lunds universitet

Bild - 2
Mest läst