Tredje gången Gripen kraschar offentligt

Piloten omkom när ett av Gripenplan kraschade under en flyguppvisning på Barnens dag i Thailand. Det här är tredje gången Saabs stridsflyg havererar under en offentlig flyguppvisning.

ANNONS
|

GP:s redaktionella flyg- och säkerhetsexpert Jan Höglund har sett Gripen krascha två gånger i offentliga sammanhang.Den senaste gången var 1993 i samband med Vattenfestivalen i Stockholm.

LÄS OCKSÅ: Här kraschar JAS Gripen i Thailand

– Det var länge sen ett Gripenplan havererade så här offentligt.1993 stod jag på en båt vid Riddarholmen där en massa Gripenmänniskor såsom piloter, tekniker och affärsmän tittade på uppvisningen, berättar Höglund.

Han stod bredvid Arne Lindholm somvar chefspilot på Saab. Lindholmflögplanet, som just då visades upp för allmänheten,till vardags i Linköping.

– Helt plötsligt tippar nosen upp pådet planet som flög över Riddarholmen och sen plötsligt skjuter piloten ut sig. Det var Arne Lindholms kollega, Lars Rådeström. Däreftersinglade han ned och det förarlösa planet landade mitt bland folk på Långholmen.

ANNONS

Synen var makalös:

– Vi ser ett stort svart moln av rök och då vet vi inte vad som hänt, om människor kommit till skada eller nåt. Kraschen inträffade inför 100 000 människor i publiken och fick stor uppmärksamhet, minns Höglund.

Den gångenvisade det sig att det var brister i styrsystemet som låg bakom haveriet.

Första kraschen: "Jävlar, jävlar, jävlar"

Gripenplanet flög första gången 1989. Sedan dröjde det inte så länge innan planet havererade, mitt under en offentlig flyguppvisning vid flygplatsen i Linköping.

– Jag tror att många sett tv-inslaget där någon skriker: ”Jävlar, jävlar, jävlar"som kameran fångar upp. Det var under landning som planet roterade våldsamt åt vänster och kraschade.Det var för övrigt också testpiloten Lars Rådeström som satt vid spakarna den gången. Så han havererade två gånger med det här planet.

Höglund förtydligar:

– Det beror inte på att han var en dålig pilot utan båda gångerna var det otillräckligheter i styrningssystemet. Gripen tillverkades med, för den tiden, revolutionerande teknik. Istället för vajrar och annat som användes för att få vingklaffar och annat att röra sig hade den ett elektriskt styrsystem. Men dataprogrammet var inte tillräckligt utvecklat så de två haverierna kunde härledas till det.

Sedan dess menar Höglund att man kommit över dessa otillräckligheter. Därefterhar planet fungerat väldigt väl.

ANNONS

Alla plan har idag elektriska styrsystem. Problemetär att om inte styrsystemet fungerar så kan planet inte flyga stabilt och då havererar planet.

– Det elektriska styrsystemet måste kompensera med utslag på vingar för attplanet ska kunna flyga stabilt och säkert i luften. Varför man har ett sånt system är för att planet blir mer rörligt och bättre under strid.

Även moderna passagerarplan är elektriskt styrda, men de är inte lika instabila som stridsflygplan. Detta eftersom de inte behöver ha samma rörlighet.

–Gripen har Deltavingar plus två små vingar längst fram som kompenserar instabiliteten.

70 människor dog vid uppvisning i Tyskland

Under senare delen av 1900-talet har det inträffat svåra olyckor i samband med uppvisningar. 1988 höll den italiensk uppvisningsgruppen Frecce Tricolore,en uppvisning på flygbasen Rammstein i Tyskland.10 av deras plan flög då i två grupper och höll på att visa upp formationen "genomträngt hjärta"

– När planen passerade varann kolliderade tre av planen medoch slog i marken. 67 åskådare och tre piloter dödades. 1 000 personer skadades, av dessa blev drygt en tredjedelsvårt skadade.

Ytterligare flera dödliga olyckor har inträffat sedan dess. Kraschen under Vattenfestival 1993 blev en vattendelare.

– Efter den i Stockholm har man skärpt restriktionerna för att undvika olyckor med publik. Man måste hela tiden flyga i en riktning som gör att man undviker publiken med säkerhetsmarginaler, nosen ska aldrig riktas mot folkmassorna. På flygmässor kontrolleras testprogrammen noga och måste godkännas i förväg, förklarar Höglund.

ANNONS

Thailändsk krasch dålig PR för Saab

Vad lördagens Gripenkrasch i Thailand kan ha för betydelse för Saab i ett längre perspektiv är avhängigt utredningen som kommer visa varför planet havererade.

–Vi vet inte orsaken till varför planet störtade:om piloten blev sjuk, om det var otillräckligheter i flygplanet eller ett tekniskt fel. Att stridsflygplan havererar är inte alls ovanligt. Det drabbar nästan alla flygprogram, oavsett hur moderna och sofistikerade dessa än är.

Han tillägger:

– Så det behöver inte betyda nåt för FMV, men det är klart att det PR-mässigt är negativt när ett plan kraschar. Detär alltid bekymmersamt när plan havererar. Därför är det så viktigt att man noga utreder orsaken och vidtar åtgärder för att undvika att den upprepas. Det är ett standardsvar när olyckor inträffar.

Kan det påverkanya Gripen som köpts av svenska försvaret ochBrasilien?

– Visar det sig att det beror på systemfel i exempelvis dataprogrammet som även finns imodellerna som flygs i Sverige eller utomlands eller det nya programmet för den brasilianska Gripen så kommer man naturligtvis vidta åtgärder.

Höglund understryker:

– Alla som jobbar med Gripenplan, vare sig det gällertekniker, programutvecklare, piloter eller affärsmän,följer en sådanhär händelseoerhört noggrant och drar lärdom av den. Det är viktigt att så fort som möjligt få reda på vad som hänt.

ANNONS

På världsmarknaden anses Gripen vara ett lätt och billigt stridsflyg jämfört med internationella plan.

– Exempelvis de amerikanska planen är betydligt dyrare och de är ofta utrustade med två motorer. Gripen har en motor, men man har en oerhörd tillförlitlighet i systemet. Man har flugit många timmar utan störningar.

Höglund menar att filmen som visar hur Gripenplanet kraschar i Thailand tyder på att något kan ha hänt med piloten.

–Planet flyger på en normal flyghöjd, gör en manöver och går sen snett ner i backen. Uppenbarligen har han antingen blivit sjuk eller så har det hänt nåt för annars har man rätt god tid att skjuta ut sig. Det är ett av frågetecknen man nu måste räta ut, varför sköt han inte ut sig?

Sju omfattande Gripenhaverier

  1. 1989 kraschade Gripen i Linköping när man skulle demonstreraplanet för allmänheten.
  2. 1993 havererade ytterligare ett Gripenplan inför uppåt 100 00 åskådare under Vattenfestivalen i Stockholm.
  3. 1999 var det ett Gripenplan från Såtenäs F7 som havererade i Vänern i samband med en övning. Den gången sköt piloten ut sig och klarade sig och återhämtade sig.
  4. 2005 havererade ett Gripenplanunder en luftstridsövning under sommaren över Hanebukten i vattnet i södra Sverige. Det kom från flygflottiljen F17 i Kallinge, utanför Ronneby.
  5. 2007 kraschade Gripen utanför Älvsbyn i Norrbotten. Katapultstolen utlöstes ofrivilligt vilket gjorde att planet havererade, men piloten klarade sig.
  6. 2015 kraschade ett Ungerskt Gripenplan som skulle land i Tjeckien i samband med landning. Piloten fick skjuta ut sig. Flygplanet totalhavererade då och det anses ha berott på ett pilotfel i efterhand.
  7. 2017 Kraschade ett Gripenplan under en offentlig uppvisning på Barnens dag i Thailand. Piloten lyckades av okänd anledning inte skjuta ut sig och omkom.
ANNONS