Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Linn Bergbrant

Trafikverket stoppar halva pendeltrafiken

Göteborg Hälften av tågen i Alependeln kommer aldrig att köras och hälften av tågen i Kungsbackapendeln ställs in. Trafikverket vägrar släppa in alla tåg till Göteborg C.

- Det är fullständigt oacceptabelt, säger Jarl Samuelsson, spårtrafikchef på Västtrafik. Vi kommer att göra allt för att få den tågtrafik vi begärt.

Pendeltågstrafiken mellan Älvängen och Göteborg, Alependeln, inleds i december sedan järnvägen mellan Trollhättan och Göteborg byggts ut till dubbelspår.

Alependeln skulle gå varje kvart i högtrafik under morgnar och eftermiddagar och expressbusstrafiken mellan Älvängen och Göteborg läggs ner när pendeltågstrafiken inleds.

Samtidigt fördubblas regionaltågstrafiken mellan Vänerborg och Göteborg via Trollhättan.

Men i förslaget för tågplan från december 2012 till december 2013 har Trafikverket strukit hårt i önskemålen från Västtrafik. Det blir pendeltåg endast en gång i halvtimman mellan Älvängen och Göteborg.

På grund av banarbeten på Göteborg C skall dessutom pendeltågstrafiken mellan Kungsbacka och Göteborg och regionaltågstrafiken mellan Vänersborg och Göteborg halveras under våren och sommaren 2013 samtidigt som insatspendlarna mellan Floda och Göteborg ställs in.

Jarl Samuelsson på Västtrafik har svårt att finna ord för att beskriva Trafikverkets agerande.

- Vi blev oerhört förvånade när vi fick beskeden, säger han. Vi har haft otaliga samrådsmöten och gemensamma planeringsmöten om ny och utökad trafik men aldrig hört ett ord om dessa problem.

- Det kan ju inte vara en nyhet för Trafikverket att Göteborg C är en säckstation och att det är trångt på bangården.

Samuelsson påpekar att Trafikverket i trångsektorplanen för Vänerbanan angivit utrymme för tio tåg per timma och riktning, fyra skulle vara lokaltåg mellan Älvängen och Göteborg.

Trafikverket har förklarat Göteborgs central överbelastad fyra timmar på morgonen och fyra och en halv timma på eftermiddagen i tågplanen som gäller från 9 december.

Det innebär att Trafikverket kan vägra tågtrafikföretagen att köra så många tåg de vill.

Dessutom är uppställningsbangården överbelastad från fredag kväll till måndag morgon, det finns ingenstans att göra av alla de pendel- och regionaltåg som inte används under veckosluten.

Jonas Westlund, tilldelningsansvarig på Trafikverket, förstår den hårda kritiken från Västtrafik.

- Vi vill verkligen inte strypa tågtrafiken men det är oerhört trångt på Göteborg C morgon och eftermiddag, säger han. Vi ser inte hur vi skall kunna få plats med alla tåg som Västtrafik önskar, det handlar ju om 150 nya tåg.

- Vi måste ha visst utrymme för flexibilitet, minsta lilla störning får inte ge stora förseningar under långa perioder.

Enligt Westlund har Trafikverket inlett en utredning om hur spåren på Göteborg central kan utnyttjas effektivare.

- Men jag har svårt att se någon lösning.

Westlund säger att Trafikverket i våras förvarnade tågtrafikföretagen om inskränkningar i trafiken april-juli 2013 på grund av banarbeten på Göteborg C.

Västtrafik har köpt 22 nya pendeltåg och tolv nya regionaltåg för 2,5 miljarder kronor för att utöka trafiken.

Längs Vänerbanan byggs sex stationer för 300 miljoner kronor.

Den nya tågplanen fastställs av Trafikverket i början av september.

Synpunkter på förslaget skall var Trafikverket tillhanda 6 augusti.

Mest läst