Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Trafikverkets historiebeskrivning av hur beslutet om Västlänken kom till är ofullständig, skriver Vägvalet.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Trafikverket propagerar

Trafikverket fortsätter med att lägga ut dimridåer om Västlänken. skriver Vägvalet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Myten om den överbelastade Centralstationen har vi hört i flera år. Men med nästa års tidtabell finns plötsligt plats för 38 nya tåg på stambanan. Trängsel?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Trafikverket har fått uppdraget att bygga Västlänken men att regeringen tog beslutet på felaktiga grunder nämns inte. Tunneln fanns inte med i Banverkets plan eftersom kapaciteten på infarterna är otillräcklig. Regeringen lyfte tillbaka tunneln i planen utan att förbättra kapaciteten på infarterna som en eftergift åt regionen. Problemen kvarstår och Västlänkens kapacitet kan inte utnyttjas. I alla fall inte utan tilläggsinvesteringar på cirka 25 miljarder. Trafikverkets historiebeskrivning är också ofullständig. Man berättar inte att:

* SJ:s Bansektion avfärdade Västlänken som ett orealistiskt projekt redan när det första förslaget kom på 1980-talet.

* Banverket avfärdade förslaget som oekonomiskt och på eget initiativ tog fram Förstärkningsalternativet.

* Västlänken var ett politiskt projekt som främst drevs av regionen där ledande politiker krävde en tågtunnel och avfärdade alla andra lösningar.

* Hur den samhällsekonomiska modellen har räknats fram.

* Hur tidsvinster i spårvagnstrafiken kan tillgodoräknas tunnelkalkylen eller hur sju tillkommande godståg kan ge en ekonomisk vinst på sju miljarder kronor.

Tunnelprojektet är hårt kritiserat av Riksrevisionen och nu även av VTI. Nyttan av stationen i Haga är ringa men när stationen väl är på plats kommer kraven på ”förnyelse” av både Haga och Vasastaden att bli starka. Så gick det till när hela den gamla 1700-tals staden revs i Stockholm.

När Trafikverket nu själva anser att en olönsamhet på cirka tio miljarder kronor inte är en viktig faktor, visar det hur politik smugit sig in dess organisation. Trafikverket borde avstå från osaklig propaganda för ett så dåligt projekt som Västlänken.

Theo Papaioannou (VV)

partiledare

Tom Heyman (VV)

vice partiledare

Claes Westberg

medlem i Vägvalet och aktiv inför regionvalet 2014