Västlänken är ett projekt som inte bör genomföras. Bygget kommer att leda till stora trafikproblem, menar debattörerna.
Västlänken är ett projekt som inte bör genomföras. Bygget kommer att leda till stora trafikproblem, menar debattörerna.

Trafikkaos väntar om Västlänken byggs

ANNONS
|

Västlänken är ett av de mest komplicerade och mest olönsamma järnvägsprojekt som hittills planerats i Sverige. Politikerna verkar också vara omedvetna, och ganska ointresserade, av de prövningar som stadens invånare kommer att drabbas av om bygget påbörjas. Trafiknämndens ordförande, Owe Nilsson, verkar bara vara intresserad av nya hus på delar av den nuvarande bangården, han vill inte diskutera något annat överhuvudtaget.

Men Göteborg kommer att drabbas hårt.

Från Skansen Lejonet till Packhusplatsen kommer ett enormt dike att grävas för den kommande tunneln. Lilla Bommen, operan och kasinot blir isolerade öar, omgivna av ett hav av byggkranar och grävskopor.

Problemen under bygget av Götatunneln var inget i jämförelse med det som nu kan förväntas. Centralstationen, Nils Ericsonterminalen och Nordstan blir nästan omöjliga att nå och när samtidigt den nya Göta älvbron och Partihandelsviadukten skall fogas in i systemet är det bäddat för trafikkaos. De nya planerna för älvstranden – motivet för Götatunneln – har lagts på hyllan och den tidigare beslutade operalänken, en viktig del av ”Kringen”, förpassas till en avlägsen framtid.

ANNONS

Alléstråket stängs av

Vid residenset går tunneln in i berget för att mynna ungefär vid Fiskekyrkan. Där kommer ett nytt jättelikt dike, tvärs genom Vallgraven, Alléstråket och Hagaparken där den nya stationen kommer att ligga. Haga och Järntorget blir avstängda från den centrala staden och en ny akvedukt måste konstrueras för Vallgraven. Alléstråket, som är ett av våra viktigaste trafikstråk till västra Göteborg, stängs av. Där går idag fem spårvagnslinjer, två busslinjer och en omfattande biltrafik. Ingen vet hur den trafiken skall lösas.

Så blir det en ny bergtunnel från Handelshögskolan till Korsvägen, en av stadens stora knutpunkter för kollektivtrafiken, ganska nyligen ombyggd för åtskilliga miljoner. Den försvinner helt, för här placeras den nya stationen som ersätter station Liseberg. Hela Örgrytevägen fram till S:t Sigfrids plan försvinner och därmed kapas även Göteborgs stolthet – evenemangsstråket. På denna sträcka planeras fyra spår i bredd vilket innebär att Liseberg, en av landets största attraktioner, förlorar sin huvudentré och Rondo och Lisebergshallen måste troligen rivas. Överlever Svenska Mässan? Vill någon ställa ut på en mässa som besökarna knappt kan nå och vem vill bo på ett hotell som balanserar på randen till ett schakt där byggverksamhet ständigt pågår? Går Focushuset att nå bakom alla avspärrningar och hur ordnar man förbindelsen mellan Örgryte och centrala staden?

ANNONS

Det är ingen kortvarig avstängning vi har framför oss. Byggtiden har beräknats till tio år, men självklart vet ingen vad det blir i verkligheten. I Hallandsåsen pågår arbetet fortfarande – mer än 20 år efter beslutet – och kommer att fortsätta i ytterligare många år innan det blir klart.

Kostnaderna går heller inte att beräkna, den första kalkylen har redan fördubblats. Tunneln skall gå genom omväxlande lera och berg och genom gamla kulturområden. Arbetet skall genomföras i stadsmiljö, de arkeologiska utgrävningarna kommer att bli omfattande och kostsamma.

Det blir ett av det mest komplicerade projekt som någonsin har planerats i Sverige. Under de gator som man skall passera går ett omfattande ledningsnät med dricksvatten, spillvatten, dagvatten, fjärrvärme, fjärrkyla, el, tele och data. Alla dessa system måste kopplas ur, anslutas i provisorier och senare läggas permanent i nya lägen, bara detta är ett skrämmande komplicerat arbete.

Oansvarig lek

Projektet Västlänken till för en enda station – Haga – som väldigt få har behov av, men det kommer att skapa stort kaos i staden under de tiotal år som bygget pågår och kommer att sluka alla pengar som annars kunde användas på ett bättre sätt för att lösa trafikproblemen. Det är samhällsekonomiskt olönsamt. Redan med dagens prisnivå innebär varje satsad krona att samhället förlorar ytterligare 1,50 kronor.

ANNONS

Det är kort sagt ett bygge som inte bör genomföras, eftersom det är en oansvarig lek med skattebetalarnas pengar.

Theo Papaioannou

partiledare, Vägvalet

Tom Heyman

vice partiledare, Vägvalet

ANNONS