Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Betalstation i Stockholm, som sedan 2007 tillämpar trängselskatter. Bild: Bild: Claudio Bresciani / SCANPIX

Trängselskatterna klubbade utan votering

Göteborg "Vi måste få ett anständigt pendlingssystem. Det handlar främst om framtiden", säger Jan Hallberg (M). Kommunfullmäktige fattade på torsdagskvällen beslut om trängselskatterna.

Jan Hallberg (M) inleder debatten. Han pratar tunnel och pendlingsregion. Göteborg får inte hamna alltför långt bakom Malmö och Stockholm.

- Vi måste få ett anständigt pendlingssystem. Det handlar främst om framtiden. Andra städer skulle med glädje ta de statliga pengarna om vi sa nej, säger Hallberg.

Han säger att han kan förstå att en del göteborgare är missnöjda. Men han tror att de kommer att ändra sig när tunneln börjar byggas.

Vänsterpartiets Mats Pilhem hoppas att Marieholmstunneln aldrig ska behöva byggas.

Glada miner

Miljöpartiets gruppledare Kia Andreasson ler stort när hon berättar att Miljöpartiet länge, länge önskat trängselskatter. Även hon hoppas att Marieholmstunneln ska bli överflödig.

- Justeringar kommer att behöva göras i framtiden. säger Kia Andreasson.

Helene Odenjung (FP) tycker att det här är så stort att det är svårt att ta till sig.

- Äntligen får vi det som Malmö och Stockholm har fått för länge sedan.

Hon passar på att ge en eloge till både Anneli Hulthén och Jan Hallberg som råddat förslaget genom regionen.

- Men, säger Odenjung, jag älskar fortfarande inte trängselskatter. Nu ska vi välja mellan blå och grön zon och det ska bli roligt att se Kia Andreasson välja blått.

Rena grammisgalan

Anneli Hulthén (S) skojar till det och tycker att fullmäktige börjar lika grammisgalan där alla tackar varandra.

- Alla har gjort avsteg och avbön. Vi visste helt enkelt inte att det här kunde bli verklighet. Trängselskatter ger både pengar och miljövinster. Förhoppningsvis drar vi vårt strå till stacken när det gäller miljö och klimat. När Astrid, Hugo och alla de andra barnen är stora kommer det förhoppningsvis att finnas en bra kollektivtrafik och bra infrastruktur,säger Hulthén.

Sverigedemokraternas Mikael Jansson tycker att staten ska betala infrastrukturen och menar att det ska hållas folkomröstning.

Problem med förslaget

Centerpartiets Anders Flanking gillar förslaget om trängselskatterna. Helene Odenjung (FP) kastar lite grus i maskineriet när hon tar fram en del problem med det liggande förslaget. Men hon slutar ändå med att uppmana till röstning på blå zon.

Jan Hallberg (M) tycker att kollektivtrafiken måste bli mer aptitlig och vänder sig till Kia Andreasson (MP).

- Nu börjar motorvägslederna bli kompletta och nu är det dags för det spårbundna, säger Hallberg.

Tackar sin chaufför

Kia Andreasson tycker att kollektivtrafiken har ett oförtjänt dåligt rykte och berättar att hon tackar sin busschaufför varje gång hon kommer hem. Allmänt skratt.

Agneta Granberg (M) är lite bekymrad över hur det ska gå för handel i centrala Göteborg och gillar inte egentligen trängselskatter men ... även hon kommer att rösta för. Efterlyser lyhördhet och att det ska bli ett vinna-vinna-förslag.

- Jag har väldigt svårt att smälta detta med trängselskatter men det är ett beslut vi måste ta, säger Garnberg.

Jöran Fagerlund (V) och Anders Flanking (C) debatterar miljöbilar och nu kommer Trollhättan och svensk fordonsindustri in i bilden. Men det tar snabbt slut.

Historiskt beslut

Göran Johansson (S):

- Detta är ett historiskt beslut.

Efter knappt 40 minuter är debatten över och beslutet är taget utan votering.

Under fredagen lämnas paketet till regeringen.

Mest läst