Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Trängselskatter ska ge tunnel och Västlänk

    Trängselskatter införs i Göteborg, sannolikt inom fem år. De ska till hälften finansiera ett västsvenskt infrastrukturpaket på 29,5 miljarder kronor med älvtunneln och Västlänken som nyckelprojekt.

    För trängselskatterna förelås samma system som det som redan är infört i Stockholm, men anpassat till Göteborgsförhållanden. Tekniskt kan det införas redan år 2011, men de politiska besluten avgör när bilisterna får börja betala.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    12 miljarder kronor skall trängselskatterna ge till infrastrukturprojekten i Göteborgsregionen och Västsverige och de ska tas ut i 25–30 år.

    Alla bilister kommer att få betala trängselavgifter – även de som kör rakt igenom Göteborg.

    Detta västsvenska jättepaket skall till hälften betalas med regionala och lokala stödpengar, banavgifter och kommersiella intäkter. Den andra hälften står staten för.

    Går med expressfart

    Förslaget presenterades för 50-talet politiker i region och kommuner i går. Arbetet drivs nu vidare i expressfart under augusti och september.

    Hans Rode från Vägverket har haft regeringens och trafikverkets uppdrag att utreda ett västsvenskt paket. Han säger att det nu är den politiska hanteringen som avgör hur lång tid det hela tar.

    - Men bindande avtal om finansieringen bör finnas före den 1 november. Vi föreslår att Marieholmstunneln och Västlänken tas in i kommande infrastrukturplan tillsammans med en rad andra projekt som upprustning av Göta älvbron, anslutningar till Marieholmstunneln och en rad kollektivtrafikprojekt, säger Rode.

    Hans Rode förklarar att man inte behöver ändra lagen om trängselskatter, utan bara införa en Göteborgsbilaga till lagtexten.

    Mångmiljardprojekt

    Han säger vidare att tågprojektet Västlänken kostar cirka 16 miljarder medan älvtunneln kostar 3,5 miljarder.

    - Vi kan börja bygga Västlänken tidigast om fyra år och sedan tar hela projektet cirka sex år, säger Birgitta Hellgren regionchef vid Banverket.

    Att bygga älvtunneln tar cirka 3–4 år och det bygget kan starta redan inom ett par års tid.

    Utredarna har varit i kontakt med finansdepartementet som gett klara besked att vägavgifter också kan användas till investeringar i järnvägar.

    - En central fråga är att få med projekten i den kommande infrastrukturplanen (till 2021) och det får vi om vi fattar beslutet före den 1 september. Sedan skall givetvis regering och riksdag säga sitt, men vi har fått besked från regeringen att driva frågan, säger regionrådet Kent Johansson (C).

    Positiva kommentarer

    Kommunstyrelsens ordförande Annelie Hultén (S) i Göteborg välkomnar förslaget:

    - Äntligen får vi ett förslag som är konkret och som kan föra frågan framåt. Inte minst Västlänken har varit osäker alltför länge. Alla partierna i kommunstyrelsen i Göteborg är positiva, men miljöpartiet har inte sagt vare sig bä eller bu. Vi kan nu också få med andra projekt i detta västsvenska paket som till exempel, Göta älvbron.

    Kommunalrådet Jan Hallberg (M) var också nöjd:

    - Detta berör hela Västsverige och framför allt Göteborgsregionen. Nu kan vi få ett kollektivtrafiksystem som fungerar med genomgående trafik på Göteborgs central.

    Hans Rode, som även medverkade i utredningen i Stockholm, menar att trängselskatter accepteras bara folk vet vad pengarna går till.

    Förslaget välkomnas från andra håll. J ohan Trouvé, vd i Västsvenska Handelskammaren:

    - Ett steg i rätt riktning. Vi har länge efterlyst ett förslag där man samfinansierar större projekt. Detta innebär konkurrensförbättringar för näringslivet i Västsverige, vilket kan behövas.

    Infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) är oerhört positiv till det västsvenska initiativet.

    - Det här är precis vad jag har efterlyst länge och som vi har arbetat för. Just den här typen av samlad finansiering är något vi förespråkar och det ska bli intressant att ta del av detaljerna i detta paket.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.