Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Trängselskatt kan avgöras lokalt

Frågan om trängselskatt kan avgöras lokalt av Göteborgs stad och kranskommunerna. Både vad gäller betalstationer och avgiftens storlek.

Regeringen och riksdagen förbereder nu en grundlagsändring som innebär att besluten om trängselskatt efter valet flyttas från riksdagen till lokala och regionala församlingar.

En grundlagsberedning har föreslagit ändringar:

- Regeringen skriver just nu på en proposition som läggs fram för riksdagen i vår, berättar kommunalrådet Jan Hallberg (M) i Göteborg.

- Två krav finns, att avgifterna differentieras över dygnet och att trängselskatten gör större nytta än enbart lokalt för Göteborg.

Det sistnämnda innebär till exempel att skatten ska påverka godshanteringen till hamnen eller tillgängligheten till arbetsplatser för att det skall ha större nytta än enbart lokalt.

Kravet på differentierade avgifter innebär att man inte får ta ut samma avgift i lågtrafiktid som i högtrafiktid.

Hallberg påpekar att dessa krav finns för att inte varje kommun i framtiden skall kunna införa lokala trängselskatter på en riksväg som går igenom kommunen.

- Det är viktigt för oss att få ta dessa beslut. Redan nu ser jag att delar av trängselskatteförslagen behöver ses över. En punkt är betalstationen på Älvsborgsbron, som fått många att reagera, en andra är hur systemet utformas på Hisingen för dem som inte skall åka in i centrala Göteborg.

Regionrådet Kent Johansson (C) säger att en grundlagsändring kräver två riksdagsbeslut och ett val mellan besluten.

- Ett beslut fattas i vår och nästa efter valet. Därefter kan utformningen av ett system beslutas lokalt, till exempel i Göteborgs fullmäktige och regionfullmäktige.

Parallellt med detta skall riksdagen i vår besluta om att införa en speciell Göteborgsbilaga till den lag om trängselskatt som nu enbart gäller Stockholm.

Ett tredje beslut som berör trängselskatter och investeringar i Göteborgområdet är regeringens långtidsplaner för vägar och järnvägar för åren 2010-2021.

- Vi hoppas givetvis att det västsvenska paketet med Marieholmstunnel, Västlänk och K 2020 finns med när beslutet tas i vår, säger Vägverkets regionchef Ulrika Honauer.

Mest läst