Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Trängselskatt inget trivselprojekt?

Mark Isitt ger, sannolikt omedvetet, den så kallade gentrifieringen ett ansikte.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Att få njuta en skummande öl på ett bilfritt Grönsakstorg. Så stavas livskvalitet för arkitekturskribenten Mark Isitt. Därför gillar han bilbegränsande åtgärder, såsom trängselskatt. Den som inte förstår hans trivselvision – exempelvis snåla Bollebygdsbor – göre sig icke besvär.

Debatter med sådant infantilt folk borde det vara trängselskatt på. Brum = dum. Ungefär så uttryckte han sig i GP i går.

Därmed gav Mark Isitt, sannolikt omedvetet, den så kallade gentrifieringen ett ansikte.

Gentrifiering innebär, i grova drag, att innerstaden gradvis förvandlas till en lekplats för dem med högre finansiell och social status.

En sådan utveckling varnar en välkänd Göteborgsarkitekt för. På juldagen sade Gert Wingårdh, i GT, att trängselskatten kan komma att bidra till att folk från ytterområdena undviker att ta sig in till staden. Han oroas över det och hur handelslivet påverkas.

Är Wingårdh alltså infantil?

Knappast! För att motverka segregerande effekter av biltullarna, som införs för att betala hett önskade infrastruktursatsningar, är det viktigt att Göteborgs P-policy blir mer generös.

Total bilfientlighet riskerar utarma staden. De bilar som Isitt vantrivs med är nämligen lika med rörelsefrihet för andra. Det bör alla som vill motverka segregation begripa.

Mest läst