Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Träna barfota!

Att ha vältränade fötter är en viktig bas för hela kroppens välmående.

Under lång tid har vi stängt in fötterna i allt mer fotriktiga tränings- och löparskor. Det är skönt och bra för att slippa få ont i fötter, knän och andra leder när man springer långt, men på senare tid har alltför moderna skor börjat ifrågasättas. När fötter och tår inte får röra sig naturligt minskar deras naturliga funktion och musklerna förtvinar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Många träningsformer

Trenden att springa barfota eller med mockasinliknande ”skor” har vuxit, och många träningsformer görs barfota, till exempel yoga, pilates, body balance och många kampsporter. När du tränar barfota utvecklas fötternas, tårnas och vristernas muskler – och balansen.

Förebygger skador

Att fötterna mår bra är viktigt för hela kroppen, och starka fötter är viktigt för att förebygga skador, till exempel benhinne- och hälseneinflammation. Det ger dessutom bättre löpteknik eftersom du både landar mjukare på framfoten och får mer kraft i frånskjutet i löpsteget.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.