Trängselskatteområdet minskas kraftigt

ANNONS
|

Däremot behåller man betalstationen på Älvsborgsbron.

Det är huvuddragen i den revidering av trängselskattesystemet som Trafikverket presenterade på onsdagen. Revideringen är framför allt en seger för alla kritiker på Hisingen och nu kan innevånarna på Hisingen till exempel handla på Backaplan utan att behöva betala trängselskatt.

Lundby industriområde tas också helt bort ur trängselskattezonen vilket bland annat Volvo önskat för att slippa betala trängselskatt för ett stort antal transporter mellan anläggningarna. Även vid Skår blir det färre stationer så att inte Örgryte och Skår delas i systemet. Däremot blir Guldheden fortfarande delat i det slutliga förslaget och Sahlgrenska hamnar innanför zonen. Antalet stationer minskar från 45 till 38.

ANNONS

Betalstationen på Göta älv - bron visade sig inte ha någon större effekt eftersom de flesta som passerar bron redan betalt trängselskatt någon annanstans.

Man föreslår också att 60 minuter blir gränsen för flerpassageregeln vilket innebär att en bilist kan passera två eller flera stationer inom en timma men behöver bara betala en gång.

- Det har varit ett starkt krav från pendlare som passerar genom Göteborg till sina jobb och vi har kunnat tillmötesgå det kravet , säger Per Bergström- Jonsson utredare hos Trafikverket.

Däremot blir alltså betalstationen på Älvsborgsbron kvar. Orsaken är både ekonomisk och praktisk. Stationen drar in oerhört mycket pengar och dessutom klarar inte Söderleden de ökade traifkmängder som blir följden av att ta bort stationen.

Förslaget går nu vidare till regionen Göteborgs stad och Halland för synpunkter och sedan till regeringen vidare hantering. Ett riksdagsbeslut hoppas man kommer under våren 2011 då också de första upphandlingarna av betalstationer skall starta.

ANNONS