Theo Papaioannou, ordförande i Vägvalet, Moa-Lisa Fransson, första ombudsman hos Socialdemokraterna i Göteborg och Jonas Ransgård, gruppledare för M i Göteborg.
Theo Papaioannou, ordförande i Vägvalet, Moa-Lisa Fransson, första ombudsman hos Socialdemokraterna i Göteborg och Jonas Ransgård, gruppledare för M i Göteborg.

Trängselskatten blir tung fråga i valrörelsen

ANNONS
|

Trängselskatten har redan rört om i de politiska leden i Göteborg. Hanteringen av frågan har sänkt väljarnas förtroende för politikerna.

När politikerna nu börjar dra upp valstrategierna och slipar på argumenten för eller emot fortsatt trängselskatt i Göteborg är utgångsläget i Göteborgs universitets senaste opinionsmätning att 53 procent säger nej och 37 procent ja till trängselskatten. 10 procent avvaktar.

Vägvalet, som 2010 fick fem mandat i Göteborgs fullmäktige genom sitt motstånd till trängselskatten, har till årets val breddat sitt politiska budskap.

- Men den största kampanjen vi går till val på blir att rösta nej till trängselskatten. Argumenten är fortsatt att trängselskatten är orättvis och dyr att ta in. Vi kommer att synas ute genom olika eventgrupper, marknadsföringsinsatser och debatter, säger Theo Papaioannou, ordförande i Vägvalet.

ANNONS

Vill ha svar på om resultatet följs

I Vägvalets strategi ingår också att ständigt kräva att partierna som säger ja till trängselskatt, och som är i majoritet, redovisar vad de ska göra vid ett nej till trängselskatten.

- Kommer de att acceptera utfallet? Min personliga bedömning är att vi inte får klarhet förrän valnatten. De håller sig ifrån den diskussionen så mycket de kan, säger Theo Papaioannou.

"En ny situation"

Moa-Lisa Fransson, första ombudsman hos Socialdemokraterna i Göteborg som kampanjar för fortsatt trängselskatt, säger att S har en sammanhållen strategi för alla de fem val som väntar.

- Vi anser att valen och valfrågorna hänger ihop med utvecklingen och tillväxten i Göteborg och behovet av en infrastruktur som fungerar.

- Folkomröstningen är en ny situation som ställer krav på att pedagogiskt förklara sambanden. Samtidigt är frågan väldigt känd och väldiskuterad vilket gör det lättare för oss att gå in och argumentera.

Inga dueller planerade

Socialdemokraterna har inte på detaljnivå planerat för några debatter eller dueller kring trängselskatten. Moa-Lisa Fransson förutsätter samtidigt att trängselskatten kommer att väga tungt i valrörelsen.

- Det ska bli spännande att se på vilket sätt debatten om trängselskatten kommer att gestalta sig.

ANNONS

En av anledningarna till att S röstade nej till en rådgivande folkomröstning är att Göteborgs stad inte äger frågan om trängselskatt. Det gör riksdagen, som en av fem parter i Västsvenska paketet.

- Om det blir ett nej till trängselskatt så får vi se vad som händer, säger Moa-Lisa Fransson.

"En pedagogisk utmaning"

Jonas Ransgård, gruppledare för M i Göteborg, ser trängselskatten som en del av den totala valrörelsen.

- Samtidigt blir väl frågan om trängselskatten en pedagogisk utmaning där sambanden mellan skatten, Västsvenska paketet och regionens tillväxt ska förklaras.

- Vi hoppas också att översynen av betalstationeras placering i Backa, en eventuell förseningsavgift i stället för dagens tilläggsavgift och att även utländska bilister ska betala skatten kan påverka synen på trängselskatten, säger Ransgård.

Han avvaktar med svar på frågan vad som händer om en majoritet säger nej till fortsatt trängselskatt.

- Ingen kan garantera vad ett nej till trängselskatt får för konsekvenser. Vad vi kan göra med ett resultat är att ta med oss det till övriga parter i Västsvenska paketet och säga att så här tycker Göteborg, vad kan vi göra med resultatet, säger Jonas Ransgård.

ANNONS

Fakta: Ja eller nej

På röstsedeln om den rådgivande folkomröstningen i Göteborg om trängselskatt kommer följande fråga att ställas:

Anser du att trängselskatten ska fortsätta i Göteborg efter valet 2014?

Ja eller Nej.

Väljaren ska kryssa för sitt svar i en svarsruta.

På röstsedeln informeras också om att Göteborgs stad tillsammans med staten, Göteborgsregionen, Region Halland och Västra Götalandsregionen har ett avtal om Västsvenska paketet.

Vidare påpekas att trängselskatten ingår i avtalet och har tre syften: minska trängseln, förbättra miljön och delfinansiera Västsvenska paketet. Paketet innehåller bland annat ny Götaälvbro, pendeltågtunnel, en ny älvförbindelse och investeringar i kollektivtrafiken.

ANNONS