Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Lisa Thanner

Torbjörn Isacson: Volvo och Volvo allt mer beroende av Kina

Krönika

Fordonstillverkarna på västkusten har blivit allt mer sammankopplade med Kina. Veckans dramatiska inledning på den kinesiska marknaden kan påverka de tre stora fordonsbolagen på olika sätt.

Året inleddes med börsras efter att den kinesiska industrin åter utvecklats sämre än väntat, och aktiehandeln har redan stoppats två gånger.

Enligt uppgift till GP var lastvagnsbolaget Volvo, om man hade räknat in hela Dongfeng Commercial Vehicles, större än alla andra svenska börsbolag tillsammans i Kina häromåret. Den kinesiska marknaden är med andra ord väldigt viktig.

Det är nu exakt ett år sedan som affären blev helt klar, där Volvo för knappt 6 miljarder kronor blev ägare till 45 procent av aktierna i det kinesiska bolaget. Volvo slåss därmed med Daimler om att vara världens största tillverkare av tunga lastvagnar.

Men sedan affären blev klar har den kinesiska marknaden kollapsat. Under fjolårets nio första månader minskade marknaden för tunga och halvtunga lastbilar med 25-30 procent, marknaden för anläggningsmaskiner halverades och kunder började få svårt att klara sina leasingkontrakt. Prognoserna var redan i höstas att marknaden fortsätter nedåt i år. Så den kinesiska inledningen på året var inte vad Volvo lastvagnar önskade.

Under julledigheten sprakade spekulationerna åter också igång om att Volvos personbilar, som för fem år sedan fick kinesiska Geely som ny ägare, kan vara på väg till börsen. Bakom det låg uppgifter om att Volvo planerar att ge ut företagsobligationer i år. Därigenom ökar kraven på information, och Volvo Car talar om att man ska ha samma transparens som ett börsbolag.

Sämre tider i Kina skulle också kunna öka möjligheterna till en notering, enligt liknande resonemang som att Volkswagens problem kan göra Scania till börsbolag igen. För många Volvo-entusiaster skulle en comeback som börsbolag vara ett välkommet besked.

Enligt bedömare som GP talat med lär en eventuell börsnotering dock ligga flera år fram i tiden. Man ska heller inte underskatta riskerna med en sådan.

På nyårsafton rapporterade P4 Väst att det till elbilsföretag omskolade Nevs tecknat ett samarbetsavtal med kinesiska Huateng. Avtalet, som ska vara värt 8,5 miljarder kronor, kommer bara några veckor efter att Trollhättanbolaget presenterade sin kinesiska superorder, som uppges vara värd 100 miljarder kronor.

Uppgifterna, som väckt nytt liv runt den gamla Saab-fabriken, kan innebära ett jättelyft. Men frågetecknen är många, och svaren lämnar en hel del övrigt att önska. Nevs framtid ligger nu helt i kinesiska händer. Och de senaste siffrorna från Kina minskar inte osäkerheten kring företaget.

Även om de båda Volvo-bolagen också blivit allt mer Kinaberoende så har de trots allt en helt annan bredd och styrka att falla tillbaka på, även om de värsta pessimisterna skulle få rätt kring Kina.

Mest läst