Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Duon Karolina Hjertonsson och Anna Sandahl ger ut en ny livsstilstidning för unga som heter Bobo.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tjejer gör livsstilstidning för unga

Duon Anna Sandahl och Karolina Hjertonsson ska ge ut en livsstilstidning för tjejer och killar i högstadieåldern. Tidningen Bobo produceras av journalister och unga reportrar. Första numret kommer ut i januari.

Enligt chefredaktör Anna Sandahl är det centrala budskapet att tjejer och killar är lika mycket värde och intresserade av samma saker.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Det finns en uppfattning att unga inte läser men de läser mer än någonsin, så länge det är intressant. Det tror vi att Bobo kommer att vara, säger hon.

Tidningen vänder sig till killar och tjejer i högstadieåldern och kommer att ges ut tryckt och digitalt och vara aktiv i sociala medier.

Berätta om innehållet!

- Mycket kommer att handla om populärkultur som film, mode, musik och litteratur men vi ska också ha nyheter, gå kändisarna in på huden och även grilla politiker. I december öppnar vår sajt som bjuder på mycket rörligt material, säger Anna Sandahl.

Att mediebranschens befinner sig i en kris oroar sig Anna Sandahl inte speciellt mycket över.

- Nej, eftersom det inte finns någon liknande tidning på marknaden. Här finns ett tomrum att fylla. Och det kommer vi att göra genom att vara en uppstickare, säger hon.

Anna Sandahl och Karolina Hjertonsson är inga nybörjare i mediebranschen. Båda har tidigare arbetat med en rad internationella barn- och ungdomstidningar och böcker.

Första numret kommer ut i butiker i hela landet i januari nästa år. Bobo ska ges ut elva gånger per år.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.