Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 2

Tioåring fick vänta en timma på ambulans

En tioårig pojke slog i huvudet under en simlektion. Personal på simhallen försökte tillkalla ambulans, men det dröjde en knapp timma innan den var på plats. - Är det verkligen okej att ett barn som slagit i huvudet i en simhall ska behöva vänta så länge? undrar simläraren Lisa Kristiansen.

Det är avslutning på simskolan i Kärra simhall. När en av eleverna, 10-årige Dennis Ekmark, simmar ryggsim slår han huvudet i stålstegen vid kanten av bassängen.

Simlärarna tar genast upp honom och ger honom is att lägga på huvudet. Dennis vill hoppa i och fortsätta simma, men simlärarna ser efter en kort stund att allt inte står rätt till.

- Vi såg att hans pupiller vidgades och han kände sig illamående och yr, berättar simläraren Lisa Kristiansen.

De beslutade sig för att ringa efter ambulans. Men det var inte helt lätt.

- Badvärdarna ringde flera gånger utan att få svar, säger Lisa Kristiansen. De försökte från flera mobiler och även från en fast telefon. Det dröjde säkert tjugo minuter innan vi ens kom fram.

När de väl kommit fram på telefon, fortsatte väntan. Lisa Kristiansens upplevelse är att det dröjde 1,5 timme innan ambulansen var på plats.

- Jag är chockad över att det dröjde så länge, säger hon. Det tar ju inte mer än tio minuter att köra från Östra sjukhuset och hit. Jag trodde ändå att en pojke på tio år var lite mer prioriterad än så.

Dennis Ekmark åkte tillsammans med sin mamma, Elisabeth Otter, med ambulans till Östra sjukhuset. Hon tycker också att det dröjde väl länge innan ambulansen kom, men fick en förklaring av ambulanspersonalen:

- De var på väg till oss, men fick en prio etta som de var tvungna att åka på. Vi var en prio tvåa, säger hon och förklarar att det handlar om hur akut sjuk personen anses vara.

- Dennis var ändå alert, han var vaken, inte avsvimmad – jag kan förstå att de var tvungna att prioritera ett annat fall, säger hon.

Förutom ett par dagars huvudvärk just efter olyckan, som skedde den 14 maj, fick Dennis Ekmark inga övriga men. Elisabeth Otter är glad att sonen mår bra i dag, och hon har förståelse för ambulanspersonalens situation.

- Jag vet att ambulanspersonalen har det väldigt pressat, säger hon. De skulle behöva mer resurser, mer personal. Tänk om Dennis varit sämre? Då hade det inte varit okej att ambulansen dröjde så länge.

Elisabeth Otter vill ge en eloge till simlärarna på plats.

- De agerade helt fantastiskt, säger hon. Jag känner mig fullkomligt trygg med att barnen blir väl omhändertagna om det händer något.

Sverker Petersson, pressjour på SOS Alarm, berättar att larmsamtalet ska ha inkommit 17:05 och att ambulansen sedan anlänt till platsen strax innan 18:00. Han berättar också att det ska ha varit mycket att göra för ambulanserna just då.

Sandra Hjerling, lokal produktionschef på SOS Alarm Göteborg, kan inte svara på vad det beror på att samtalen inte gick fram i just det här fallet.

- Antingen kan det vara så att man är i en väldigt stressad situation och att varje signal därför upplevs som väldigt lång, och att man i stället lägger på när man inte får svar. När man sedan försöker ringa igen hamnar man längre bak i kön. Är det många mobiltelefoner som används i området kan masten vara upptagen, eller så har vi mycket att göra på larmcentralen.

Mest läst