Bild: Kollage, Janerik Henriksson/Jessica Gow/TT
Bild: Kollage, Janerik Henriksson/Jessica Gow/TT

Tillslag mot bilmålvakter i Göteborg – 24 bilar omhändertagna

Under kvällen slog polisen och kommunen till mot bilmålvakter i Göteborg. Totalt forslades 24 bilar bort på onsdagskvällen. – Det är fantastiskt bra att vi har den här möjligheten att få bort de här bilarna, säger Christer Fuxborg, presstalesman vid polisen.

ANNONS
|

Under onsdagskvällen gjorde Göteborgs kommun och polisen en gemensam insats mot bilmålvakter i nordöstra Göteborg. Totalt 24 bilar omhändertogs i framförallt Angered och Bergsjön under kvällen.

– Det kommer indikationer från boende som är trötta på bilar som ställs vind för våg och då gör vi en gemensam insats, säger Christer Fuxborg, presstalesperson vid polisen.

Svårare för bilmålvakter

Bilarna tillhör så kallade bilmålvakter. Det innebär att en bil registreras på en person med stora skulder, utan tillgångar, som gör det svårt för Kronofogden att utmäta något trots att de drar på sig böter.

Personerna som använder bilarna kan på så sätt till exempel slippa betala trängselskatt och strunta i att betala parkeringsböter.

ANNONS

– Det är en form av organiserad brottslighet. Man utnyttjar en svag individ i samhället, ger den ett par hundralappar. Sedan står personen registrerad på bilar så att andra kan sko sig på det, säger Christer Fuxborg.

För ett par år sedan trädde den så kallade "bilmålvaktslagen" i kraft. Det innebär att Kronofogden får omhänderta bilar med stora skulder och sälja vidare dem för att få skulderna betalda.

Används vid brott

I Göteborg har lagen använts på ett liknande sätt vid flera tillfällen. Och för polisen finns detfördelar att delta i samarbetet, enligt Christer Fuxborg.

– Det är bilar som också kan användas vid brott. Om bilen iakttas går det bara se att den tillhör en bilmålvakt och det blir uddlöst att fråga en bilmålvakt om vem som har använt bilen, säger han.

– Så det är fantastiskt bra att vi har den här möjligheten att få bort de här bilarna. Det är oftast bilar i den lägre klassen som också är på gränsen till trafikfarliga och de ställs på platser som kan hindra vanlig trafik för de som brukar de här bilarna tar ju inget ansvar överhuvudtaget. Det är ett sätt för dem att komma undan att betala.

ANNONS