Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

Till sist finns två hål genom åsen

Klockan 11.56 på onsdagen bröt bergborrmaskinen igenom den andra och sista järnvägstunneln genom Hallandsåsen - efter 20 år.

Ett stort jubel bröt ut i ett stort partytält på sluttningen på södra sidan av åsen, nära Förslöv.

- We did it guys, tjoade Trafikverkets projektchef Per Rydberg uppifrån scenen.

Nedanför fanns många hundra av de sammanlagt 600 man som under tjugo års tid har varit med om att borra sig igenom den tjuriga urbergshorsten som skiljer Halland från Skåne.

Inga inbjudna gäster eller extra personal fick vara med nere i själva tunneln när borrmaskinen Åsa bröt igenom de allra sista två meterna av det andra, västliga tunnelröret.

- I stället fick vi titta på storbildsskärm i partytältet, berättar GP:s utsände Ulf Nyström från Förslöv.

- I 20 minuter såg vi först bara rök och damm på skärmen, men så bröt Åsa igenom klockan 11.56.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M), den sjätte i ordningen sedan järnvägstunnelprojektet startade 1992, ropade:

- Äntligen!

- Trots att projektet har kostar elva miljarder kronor så är det värt pengarna. Vi får en högklassig del av Västkustbanan och efter denna långa resa har vi också fått en fantastisk teknikutveckling. Det har varit en lärorik resa, sa Catharina Elmsäter-Svärd.

Efter hurrarop och ryggdunkningar och en kall buffé med tunneltårta och kaffe i det stora partytältet transporterades ministern, de församlade landshövdingarna, diverse direktörer och massmedia med buss över åsen och in i tunneln.

I den så kallade mottagningskammaren visade Åsa sitt rätta ansikte, ett borrhuvud med en diameter på 10,6 meter, medan Elmsäter-Svärd och Rydberg utbytte ömhetsbetygelser framför kamerorna..

Nu återstår 27 månader av slutarbeten i tunneln för att alla järnvägstekniska installationer ska komma plats. I december 2015 börja snabbtågen susa genom åsen på två minuter och 50 sekunder – efter 23 års byggtid.

Borrningen började 1993

Det var i april 1993 som tunnelborrmaskinen Hallbor gick till attack mot Hallandsåsen i Båstad. På tre år skulle borrmaskinen ta sig genom åsen, vända i Förslöv och borra det andra tunnelröret innan den 1996 var tillbaka i Båstad. 1997 skulle tunneln vara klar för tågtrafik. Men Hallbor körde snart fast i det porösa berget och försöket att täta berget med Rhoca-Gil slutade i katastrof; tätningsmedlet läckte och förgiftade både fisk och kor i och vid Vadbäcken.

Efter en time-out på åtta år återupptogs tunneldrivningen i oktober 2005 med tunnelborrmaskinen Åsa och sedan dess har det gått som på räls. Det östra tunnelröret borrades färdigt 2010 och nu är även det västra röret klart - så när som på någon meter. Rören är 8,7 kilometer långa. Under sommaren har Åsa snabbt avancerat mot norr.

- Vårt mål var att klara av borrningarna av västra tunnelröret på två tredjedelar av tiden det tog för det första. Men det har gått på halva tiden, säger Rydberg.

Ett av de mest komplicerade

Hallandsåsen rymmer hårt berg och söndervittrat berg som förvandlats till lera. Det är mycket vatten i de många sprickorna och vattentrycket är stort. Ett vattentryck på 15 bar är samma tryck som 150 meter under havsytan. I tunnlarna under Öresund och Engelska kanalen var vattentrycket fyra-fem bar. Passagen av Möllebackzonen förbereddes genom att frysa ner berget 230 meter.

- Hallandsåsen är ett av de mest komplicerade tunnelprojekten i världen, säger Rydberg. Men nu har vi visat att det går att bygga en tät och stabil tunnel samtidigt som vi klarat höga miljökrav.

- Nu känns det väldigt stort. Det är fantastiskt när 600 personer som kämpat med blod, svett och tårar får uppleva detta. Det är många som kommer att känna stor stolthet över att visa att det som många trodde var omöjligt gick till slut.

Invigning i december 2015

Sedan 2005 har den 250 meter långa tunnelborrmaskinen Åsa tuggat sig genom berget och lämnat ett betongrör bestående av cirka 40 000 betongsegment efter sig. Om drygt två år, i december 2015, börjar tågen rulla i den nya tunneln. Det slingriga och branta enkelspåriga banan över åsen från 1885 har länge varit en flaskhals för tågtrafiken. Med dubbelspår i tunneln genom Hallandsåsen ökar kapaciteten från fyra till 24 tåg per timme, godstågen kan bli betydligt tyngre och persontågen kan köra 200 km/h i stället för 80 km/tim samtidigt som risken för förseningar minskar drastiskt. Restiden minskar med åtta-tio minuter.

- Det är som att gå från en smal grusväg till en flerfilig motorväg, säger Rydberg.

1993 beräknades kostnaden för tunneln genom åsen till 1,3 miljarder kronor. Nu är budgeten 10.5 miljarder kronor i 2008 års penningvärde. 2,1 miljarder hade förbrukats redan innan Åsa skred till berget.

- Det kan låta dyrt med tio miljarder kronor men alla internationella erfarenheter pekar på att det kostar så mycket med infrastruktur i berg, säger Rydberg.

Bild - 2
Mest läst