Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
161080h1024.jpg
Tidningsutgivarna vill se självreglering av spelreklamen. ARKIVBILD.

Tidningar skärper spelreklamskraven

Regeringen ser över spellagstiftningen och planerar att släppa in utländska spelbolag med hårda krav på hur de sköter sin marknadsföring. Nu går branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) före - och tar initiativ till självreglering av vilken spelreklam som publiceras.

"Våra utgivare säger nej när annonser utformas på ett olämpligt sätt, exempelvis vissa annonser från spelbolag. Det hindrar inte att vi kan se brister även i annonser som har publicerats", skriver TU:s ordförande Raoul Grünthal och vd Jeanette Gustafsdotter i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

TU rekommenderar bland annat att tidningarna inte ger ut spelreklam som är riktad mot underåriga, påstår att spel är en lösning på ekonomiska problem eller vilseleder om vinstchanserna. Spelannonserna bör också vara begripliga när det gäller erbjudanden och tydligt märkta, enligt TU:s företrädare.

Mest läst