Tidningsutgivarna vill se självreglering av spelreklamen. ARKIVBILD.
Tidningsutgivarna vill se självreglering av spelreklamen. ARKIVBILD.

Tidningar skärper spelreklamskraven

ANNONS
|

Regeringen ser över spellagstiftningen och planerar att släppa in utländska spelbolag med hårda krav på hur de sköter sin marknadsföring. Nu går branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) före - och tar initiativ till självreglering av vilken spelreklam som publiceras.

"Våra utgivare säger nej när annonser utformas på ett olämpligt sätt, exempelvis vissa annonser från spelbolag. Det hindrar inte att vi kan se brister även i annonser som har publicerats", skriver TU:s ordförande Raoul Grünthal och vd Jeanette Gustafsdotter i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

TU rekommenderar bland annat att tidningarna inte ger ut spelreklam som är riktad mot underåriga, påstår att spel är en lösning på ekonomiska problem eller vilseleder om vinstchanserna. Spelannonserna bör också vara begripliga när det gäller erbjudanden och tydligt märkta, enligt TU:s företrädare.

ANNONS
ANNONS