Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    The Times gillar Bohuslän

    Väderöarna och Bohuslän prydde förstasidan på The Times i helgen. På Västsvenska Turistrådet jublar man över att flera års arbete nu fått en ketchupeffekt.

    Tidigare i år listades Bohuslän av CNN som en av världens vackraste vildmarksplatser och nu står utländska media på kö för att få uppleva skaldjurssafari, havskajak och eller vandringar i vild natur.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    - Det finns ett stort intresse för Sverige, svensk mat och vår närhet till naturen. Vi har jobbat i många år med att lansera oss utomlands. Plötsligt är det som om proppen gått ur, säger Lotta Nibell-Keating, vd på Västsvenska Turistrådet.

    Londonbaserade The Times har läsare över hela världen och helgens reportage var en flera sidor lång beskrivning av Väderöarna, "Swedish Islands at the end of the world."

    Två av Storbritanniens största tidningar, The Daily Mail och Mail on Sunday, kommer inom kort för att beskriva en ny cykel - och vandringsprodukt, BBC Good Food planerar att filma från Västra Götalandsregionen och CNN Traveller, med ca 73 miljoner besökare per månad, kommer på pressbesök i juli.

    Det senare är samma journalist som listade Bohuslän som en av världens vackraste vildmarker, som den här gången vill uppleva Bohuslän med kajak.

    Magasinet Maison Coté Ouest, franskt lifestylemagasin, ska göra en 8-10 sidor lång artikel om Fjällbacka och The Times återkommer för att skriva om brittiska researrangemang i Dalsland och Bohuslän.

    - Det är fantastiskt, säger Lotta Nibell - Keating som hoppas att ett ökat antal utländska turister ska medverka till att Västsveriges besöksnäring kan stärkas året om.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.