Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    The Knife gör politisk kabaré i Almedalen

    Konstgruppen Ful och The Knife maxar uppmärksamheten under politikerveckan. Deras antinationalistiska kabaré "Europa Europa" får urpremiär den 1 juli i Almedalen - på Sverigedemokraternas dag.
    -Om en lyssnar på Jimmie Åkesson så kan en sedan ta sig vidare till "Europa Europa" och duscha bort smutsen, säger regissören och manusförfattaren Nasim Aghili.

    Ett nästan årslångt projekt är på väg mot sitt klimax. Nasim Aghili och ensemblen repeterar in i det sista i Parkteaterns lokaler i Stockholm. Det är trångt och lite rörigt. På parketten övar skådespelarna på en av låtarna i föreställningen, dansar och sjunger om Europa som gemensam kamp. Karin och Olof Dreijer från The Knife ingår i kollektivet, vardagsklädda och lite anonyma. De har skrivit all musik och kommer att agera husband på scenen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Litar på Dreijer

    Hur ska låten avslutas? Med ett halvt break, kanske, funderar Olof Dreijer och testar effekten. Nasim Aghili litar på hans erfarenhet, men konstaterar att skådespelarna gott kan fortsätta att klappa i händerna och sjunga vidare på refrängen även sedan trumbeatet har tystnat.

    -Om ni har tusen personer som sjunger "Gemensam kamp" i publiken så tror jag inte att ni vill slå av dem för att de ska höra beatet, säger hon.

    Stämningen är vänlig och uppsluppen, kabarékänslan slår igenom, trots att ämnet i grunden är stort och tungt. "Europa Europa" handlar om den europeiska migrationspolitiken och dess effekter, om de murar som reses mot resten av världen, om säkerhetsmyndigheten Frontex som upprätthåller gränserna - men framför allt är den en hyllning till migranterna. De som i byråkratspråket förvandlats till anonyma siffror och volymer, men som i den här föreställningen är hjältarna.

    -Läget är så himla akut nu. Vi har en ny nazitid i Europa, men låtsas inte om att det är så. Vi vill inte se att historien upprepar sig, trots att det bara är att titta på resultatet av EU-parlamentsvalet och de nationella valen i Europa. Migrationspolitiken är det rasistiska systemet i Europa i dess grövsta form, den resulterar i död, frihetsberövande av människor och deportationer där människor sänds till länder som de aldrig har levt i, säger Nasim Aghili.

    Den normkritiska blicken

    Att konstgruppen Ful och The Knife samarbetar är inte så långsökt, konstaterar hon. Gemensamt för dem är den normkritiska blicken och ambitionen att göra politisk konst. Karin Dreijer berättar att The Knife har försökt vara ganska "effektiva" i musiken till föreställningen, där smakprovet "För alla namn vi inte får nämna" redan ligger ute för lyssning på nätet.

    -Vi har tagit delar ur en massa olika musikaliska uttrycksformer, det bästa ur all revolutionär musik, säger hon.

    Olof Dreijer nickar och fortsätter:

    -Vår uppgift som musiker är att emotionellt förankra politiska frågor och då söker vi de medel som behövs och de uttryck som förmedlar dem tydligast.

    Men varför en kabaret? Dels för att formen redan från början var samhällskritisk, inte minst i 30-talets förnazistiska Tyskland. Men också för att kabarén är så tillåtande och mångsidig att den kan rymma både svärta och ljus.

    -Det behövs ett komplext uttryck för att spegla och berätta om migrationspolitiken eftersom migranter ofta gestaltas, iscensätts och speglas som offer och som börda. Det ska ofta framställas som väldigt tungt, men vi vill visa att att verkligheten är flerdimensionell för alla människor, säger Nasim Aghili.

    Viktig första spelplats

    Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna i Almedalen är inte den främsta målgruppen. Drömpubliken är människor som själva har erfarenhet av migrationsprocessen. Men självklart är det viktigt att ha just politikerveckan i Visby som första spelplats.

    -Vår tids stora humanitära katastrof måste upp på den politiska dagordningen. Vi vill att varje politiker i Almedalen och alla organisationer ska prata om migrationspolitiken som den akuta fråga den faktiskt är, säger skådespelaren Bahareh Razekh Ahmadi.