Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 2

The Grand Budapest Hotel

Wes Anderson-film

Wes Anderson-film

The Grand Budapest Hotel

Regi: Wes Anderson

Med: Ralph Fiennes, Tony Revolori, Saoirse Ronan, Adrien Brody, Mathieu Amalric, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Jude Law, Jason Schwartzman, Edward Norton, Tilda Swinton, Tom Wilkinson, Owen Wilson, Bill Murray och F Murray Abraham

USA, 2014 (100 min)

BERGAKUNGEN, BIOPALATSET, CAPITOL

I likhet med Woody Allen har Wes Anderson aldrig någon jättebudget till sitt förfogande, men när Anderson (och Woody) kallar är det ingen skådespelare som tackar nej. The Grand Budapest Hotel är en snudd på osannolikt stjärnspäckad film, rollistan kommer inte att gå och överträffa från något håll under återstoden av 2014.

Anderson har alltid varit svag för att ge skådespelarna bara ett begränsat område att röra sig i. Royal Tenenbaums utspelas huvudsakligen i familjen Tenenbaums hus i New York. Darjeeling Limited utspelas på ett tåg. Life aquatic utspelas på en båt.

Nya filmen utspelas, som titeln utlovar, på ett hotell. Inte bara, dock. När filmen efter ett par omständliga prologer väl drar igång finns det plats för en spektakulär fängelseflykt i Jönssonliganstil, en James Bond-influerad skid/släd-jakt och ett mord- och arvmysterium.

Hursomhelst. I filmen, som är kapitelindelad och litterär, berättar den åldrade Zero Moustafa (F Murray Abraham) för en författare spelad av Jude Law om hur han år 1932 fick jobb som lobbypojke på lyxiga Budapest Hotel, beläget i den fiktiva orten Nebelsbad. Unge Zero, nu spelad av Tony Revolori, får snabbt en läromästare och nära vän i form av den elegante portieren Gustave (Ralph Fiennes i komisk toppform).

Gustave är kvicktänkt, fåfäng, aldrig svarslös, lynnig, feminin ibland och en utpräglad kvinnokarl (om kvinnorna är över 80 spelar ingen roll) därtill. Vi förstår snabbt att hotellägaren inte har mycket att säga till om, det är Gustave som styr och ställer som han vill och får gästerna att trivas under mellankrigsåren, som är hotellets glansperiod.

Hundra procent Wes Anderson är filmen hela vägen, med färgsprakande scenografi, en strid ström av komiska infall, smarta scenlösningar och vimsig filmmusik komponerad av regissörens favorit Alexandre Desplat.

Wes Andersons allra mest hängivna fans kommer att vara helnöjda, men jag tycker att Grand Budapest Hotel är egensinnig i överkant, att några farsinslag är malplacerade och att essen Tilda Swinton, Bill Murray och Mathieu Amalric borde fått mer speltid framför kameran.

Men jodå. Filmen är en fest för ögat och liknar egentligen inget annat på repertoaren. Den första och sista scenen sys ihop elegant. Saoirse Ronan i det som mest liknar en kvinnlig huvudroll lyser starkt. Portier är föresten ett hotellyrke som mer eller mindre försvunnit.

Fotnot: Wes Anderson använder sig medvetet av olika bildformat. Det är alltså inget fel på filmvisningstekniken. The Grand Budapest Hotel skall se ut som den gör.

Titta också på:

Grand Hotel (Edmund Goulding, 1932)

The Royal Tenenbaums (Wes Anderson, 2001)

Hotel Chevalier (Kortfilm, Wes Anderson, 2007)

Bild - 1
Mest läst